Teeveetä ja palaneen käryä – haastattelussa Eetee

Samuli Vienola

Ihmisliekinheitin on burnannut jo vuosikausia ennen YouTube-aikakautta.

Useimmille nimestä Eetee tulee mieleen kuva sympaattisen näköisestä muukalaisesta, jolla on hohtava sormi sekä hiukan rajoittunut ulosanti. Sen sijaan räppipäille Eeteen nimi on missä tahansa projektissa kuin laatuleima: ”jos haisee palanut niin Eetee on mikis”, eikä rajoittuneesta ulosannista ole tietoakaan.

Yhdeksänkymmentäluvulta asti suomalaisessa hiphop-skenessä vaikuttanut Eetu Vanhatupa on pysytellyt pääasiassa maan alla, vaikka hän onkin välillä fiitannut muiden artistien julkaisuilla. Yksittäisten kappaleiden lisäksi pitkän linjan tekijältä ei ole tullut muita soolojulkaisuja kuin vuoden 2016 Kotimies EP.

Viime syksynä artisti alkoi kuitenkin tehdä nimeään tunnetuksi myös nuoremmille, kun hän julkaisi omalla EeteeTV-nimisellä YouTube-kanavallaan remake-videon Redmanin Whateva Man -kappaleesta. Nälkä kasvoi syödessä ja hieman päälle puolessa vuodessa uusintaversioita on kuultu jo lukuisista ulkomaisista ja kotimaisista rap-klassikoista.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila vaatii poikkeuksellisia ratkaisuja, joten Eetee kasasi oululaistuottaja GFB:n tuella historiallisen posseträkin yli 40 osallistujan kanssa – etänä totta kai. Yo! Karanteeni raps -nimen saanut projekti on herättänyt kiinnostusta myös valtamediassa, ja pelkästään ensimmäisen vuorokauden aikana sitä on katsottu yli 25 tuhatta kertaa.

Eetee on ollut syvällä pelissä jo vuosia, mutta nyt jos koskaan on aika ottaa todellinen suomiräpin brontosaurus kuulusteluun. Lue haastattelu alta.

Lähdetään liikkeelle klassikkokysymyksellä: mikä sai kiinnostumaan hiphopista? Toimiko jokin yksittäinen levy, biisi tai keikka ”alkuräjähdyksenä” Eeteelle?

”Väittäisin, että Public Enemyn Fear of a Black Planet oli sellanen levy, joka laukaisi homman. Chuck D:n vokaalinen preesenssi oli ja on mun mielestä ylivertainen, ja PE:n poliittinen meininki muutenkin vei mennessään. Welcome to the Terrordomen eka värssy lähtee vieläkin lonkalta. I got so much trouble on my mind!”

Olet yksi niistä ämseistä joiden skillssejä hehkutetaan aina kun nimesi nousee esiin. Mitkä ominaisuudet tekevät omasta mielestäsi itsestäsi luunkovan ämseen?

”Se on varmaankin toi äänenkäyttö. Mä olen aina ollut surkea kirjoittamaan ja tästä syystä on ollut pakko kompensoida tulkinnalla ja flow’lla. Mä väitän, että osaan sanoa uskottavasti esimerkiksi, että hillosipuli on hyvää. Hah! Totta mä en siitä kuitenkaan saa.”

Top 5 dead or alive?

Pharoahe Monch, 2Pac, J Dilla, Busta Rhymes, Redman. Ei voi laittaa järjestykseen.”

Miten musiikintekosi alkoi ja milloin äänitit ensimmäiset omat räpit? Teitkö ensin biittejä vai riimejä?

”Ekat riimit kirjoitin ’94, mutta vasta pari vuotta myöhemmin aloin tehdä musaa ja biittejä Amiga 500:n Noise Trackerilla.”

Nykyään asut Järvenpäässä, mutta olet alun perin Pietarsaaresta. Oliko hiphop siellä isokin ilmiö vuosituhannen taitteessa tai jo ennen sitä?

”Oli se varmaankin noin pienen kylän mittakaavassa. Pietarsaari on noin 20 000 asukkaan kylä, ja mä tunsin itse ainakin siihen aikaan parikymmentä tyyppiä, jotka räppäs. Ylpeydellä kuitenkin pitää sanoa, että tehtiin ihan pioneerihommia länsirannikolla.”

Parikymmentä tyyppiä oli tuohon aikaan nähden todella iso joukko räppäreitä noin pienelle paikkakunnalle. Osaatko selittää määrää mitenkään? Olisikohan Petterin läpimurrolla länsinaapurissa ollut jotain tekemistä asian kanssa, Pietarsaaressahan puhutaan kuitenkin todella paljon ruotsia?

”Ruotsinkielisellä räpillä oli varmasti oma osuutensa. Siellä ollaan muutenkin yleensä viisi vuotta edellä Suomea. Ainakin musiikillisesti.”

Olit mukana ainakin sellaisissa omakustannelinjalla operoineissa kokoonpanoissa kuin Diabolix, Speakers of the Speech, Second Class Citizens ja Avaintekijät. Näistä viimeinen oli yhteistyöprojekti Solosen ja Alamaan kanssa, mutta miten nuo aiemmat englanninkieliset ryhmät erosivat toisistaan?

”Speakers of the Speechissä oli vähän eri kokoonpano. Mukana oli mun ja Habitin lisäksi Varas. Se räppäs tuolloin vielä englanniksi. Jossain vaiheessa Varas kuitenkin halus mielummin räpätä suomeksi ja liittyi Mikrofonisteihin.”

Eetee on se nimi jonka useimmat räppipäät tietävät, mutta olet kulkenut myös muun muassa nimillä Lyyrinen Monsteri ja Ramses. Olivatko nämä eri artistipersoonia tai projekteja vai ainoastaan vaihtoehtoisia aliaksia?

”Ramses on sellanen hahmo, jota mä aktiivisesti yritän poistaa internetistä. Mulla on jumalauta omia lapsia! Haha. Lyyrinen Monsteri oli alun perin mun suomiräp-alias, mutta päädyin lopulta käyttämään yhtä aliasta. Suomiräpistä tuli yleisen mielipiteen mukaan muutenkin 2000-luvun taitteessa vähemmän noloa. Ei me oltu kuultu ennen Fintelligensiä muuta kun Raptoria ja MC Nikke T:tä. Enkkualias oli aluksi E.T., mutta Open Recordsin Suomi Hip Hop -kokoelma 2:n kansilehdessä ilmenneet artistien kirjoitusvirheet sai angstiteini-Eetun vääntämään aina rautalangasta nimen Eetee!”

Mikä on B24?

”B24 on meidän basecrew, johon kuuluu mun lisäksi Oispa, Habit, Cicero, DJ Rullbiza, Hahmo, Varas, Pee-M ja Habaleonth. Meillä oli aikoinaan toinenkin deejii ja tuottaja, DJ Braincell. Kaikki lapsuuden- ja nuoruudenystävät yhdessä. Mikrofonistit ja Second Class Citizens. Tamperelainen Masta oli myös messissä porukassa, mutta asui Tampereella ja jäi aina jotenki ulkopuolelle.”

Mistä kollektiivi sai nimensä?

”B24 oli ryhmän alkuperäiskokoonpanossa olevan Oispan asunnon numero. Siellä me nauhoitettiin ekat jutut tuolla nimellä. Oispa siis tuotti tulisia biittejä. Ihan next level -tavaraa siihen aikaan.”

Oletteko edelleen yhteyksissä?

”Osa alkuperäisjengistä on muuttanut Ruotsiin ja osa undercoverhommiin CIA:han. Ollaan päivittäin yhteydessä edelleen keskusteluryhmässä ”B24 – Peliongelmaiset pelurit”.”

Tehän taisitte olla keikalla Pipefestissäkin jo ”räppiriparin” alkuaikoina. Todennäköisesti lähes kaikilta löytyy takataskusta vähintään yksi Majakka-stoori Vuokatista, löytyykö itseltäsi?

”Muistan kun Majakka sanoi joskus 2000-luvun alkupuolella Solosen silloiselle tyttöystävälle ”Nytommuute härkääset kannut”, Solosen seisoessa vieressä. Rohkea mies! Solo tökkäs sormella otsaan ja sanoi ”Käyttäydy!”. Jussi on nykyään hieno mies. Pelkkää rakkautta hänelle.”

Olet tosiaan ollut kuvioissa mukana jo suunnilleen jostain liitukaudesta lähtien, mutta julkaistua tuotantoa on loppujen lopuksi melko vähän. Miksi näin?

”Mä olen aina halunnut tehdä musiikkia porukalla. Silloin kun me lopetettiin Second Class Citizensin kanssa, ei ollut minkäänlaista halua tehdä yksin. Kolmen värssyn biisin kirjoittamiseen menee multa muutenkin keskimäärin kuukausi.”

Onko julkaisematonta materiaalia olemassa paljonkin? Ilmeisesti ainakin Redraman Street Music -albumin Blessed-kappaleesta on olemassa vaihtoehtoinen versio, jossa pääset ääneen Elastisen versen tilalla…

”Joo, en ole täysin varma mihin se hävisi. Jos en väärin muista, niin sen oli tarkoitus tulla Street Musicin Euroopan julkaisuun. En nyt voi varmuudella sanoa. Pitää kysyä Lasselta.”

En ole varmaan mielipiteeni kanssa yksin jos väitän että olit ikään kuin suomalaisen hiphopin ”best kept secret” 2000-luvun alussa. Ilmeisesti levydiilejä tarjottiin useammaltakin suunnalta, mutta et innostunut ajatuksesta?

”Juttelin aika monenkin kanssa, mutta en oo ikinä tykännyt isojen levy-yhtiöiden toiminnasta. Oikeastaan en oo ikinä tykännyt siitä, että joku yleensäkään sanoo mulle miten ja minkälaisia biisejä tehdään. Eikä mua raha kiinnosta. Mä saan enemmän irti musiikista kun se on täysin mun omaa.”

Yhden takavuosina liikkuneen huhun mukaan jopa Rawkus olisi ollut kiinnostunut tekemisistäsi. Oliko huhulla mitään pohjaa?

”Mä sain 2000-luvun puolessavälissä meilin joltain ”Rawkus-affiliaatilta”, joka pyysi mua käymään huudeilla Nykissä. Tarjosi mulle valmista lyriikkaa ja isoja asioita. Tää oli niin hämärä meiliketju, että lakkasin lopulta vastaamasta, kun miehellä ei ollut oikein mitään referenssejä. Tää huhu lähti ”vähän” lapasesta. Kyllähän jengi saa meiliä Nigerian prinssiltäkin?”

Miten iso rooli Internetillä on yleisesti ollut omissa musiikkikuvioissasi, IRC ja nettifoorumit ovat kai olleet alkuaikoina aika tärkeitä verkostoitumisen kannalta?

”Ite en koskaan ollut aktiivinen irkkaaja. Toki netin välityksellä sovittiin et tavataan, mutta tutustuin lopulta tekijöihin keikkareissuilla.

Mistä sait idean aloittaa tubettamisen?

”Oon aina halunnut tehdä musiikintuottamiseen liittyvää sisältöä. Kultabassokerhon hautajaisten jälkeen tuli sellainen olo, että meidän kaikkien on nyt kollektiivisesti vaalittava tätä mahtavaa kulttuuria. Kai tää on sit mun korsi keossa.”

Tuliko EeteeTV:n suosio itsellesi yllätyksenä?

”Tuli kyllä. Sarjan kevyt meininki ja kainalopieruhuumori varmaankin vetoaa. On siellä toki porukkaa, jotka ei jaksa enää pierubassoja, mutta pääsääntösesti fjärttaillaan hyvällä meiningillä.”

Seuraatko itse mitään tubettajia? Suosituksia?

Davie504, The Daily Show with Trevor Noah ja Unbox Therapy taitaa olla vakiokanavat, joita selaan. Kaikki bassolinjoista kiinnostuneet äkkiä kattoon Davien hommia!”

Olet tehnyt useista klassikoista oman versiosi. Onko kuitenkin olemassa jokin sellainen klassikko tai muu kappale johon et aio ikinä koskea pitkällä tikullakaan, vaikka saattaisitkin saada siitä toimivan version kasaan?

”En näkis, että mikään on täysin poissuljettu. Avaimen Punainen Tiili kyllä vähän jännittää. Eikä niin vähänkään.”

EeteeTV:ssä laitettiin äskettäin ulos yli neljänkymmenen tekijän voimin kasattu Yo! Karanteeni Raps -video. Mistä koko homma lähti liikkeelle?

”Mun kaveri Julian Owusu eli Jewlz linkkas mulle ruotsalaisen MC Habitin tekemän karanteeni-possebiisin. Innostuin siitä niin, että pistin Facebookiin kyselyä, josko jengi haluaisi tehdä tällaisen Suomessakin. Päivitys sai niin ison suosion, että alettiin heti tekemään töitä.”

Hetkinen, ruotsalaisillakin on räppäri nimeltä Habit? Kummassa maassa oli ensin?

”Voin melkoisella varmuudella sanoa, että tämä meidän Habit oli eka. Ainakin kovempi räppää. Ei kerrota sille ruotsalaiselle.”

Suomen Habitia ei posseträkillä kuulla, mutta mukana on muutamia aika yllättäviäkin nimiä. Miten mukaan päätyivät juuri nämä artistit?

”Täysin randomilla. Toki varmistin, että osallistujat pysyy biitissä. Tän koko homman tarkotus ei ollut leijua räppiskillsseillä, vaan luoda yhteishenkeä koronakurimuksen alla. Jälkeenpäin katseltuna voi mun mielestä helposti leijua myös niillä skillsseillä. Tosi moni tuntemattomampi nimi heitti tässä ihan klassikkokamaa.”

Kauan projektin kasaamiseen meni aikaa?

”Kymmenen päivää työnannosta painoin exporttia. Älytön tahti, mutta onneksi rakas vaimoni hoiti lapsia iltaisin ja antoi aikaa tehdä tätä.”

Onko vallitseva tilanne vaikuttanut EeteeTV- tai muihin musiikkikuvioihisi muuten?

”Ei oikeastaan. Ehkä ainoa asia on se, että teen töitä kalsarit ja villasukat jalassa.”

Millaisen maailman haluaisit koronanjälkeisen maailman olevan?

”Toivoisin, että tää herättäisi nyt maailman päättäjät isosti. Toivottavasti mentäisi jatkossa ihminen edellä, eikä talous. Niin ei varmastikaan tule tapahtumaan, mutta me tavalliset ihmiset voidaan ainakin ajatella enempi maailmaa ja kanssaihmisiä. Annetaan nyt tän jälkeen ympäristöllemme vähän kunnioitusta!”

Uskoisin että puhun aika monen suulla jos sanon että moni haluaisi nähdä koronanjälkeisessä maailmassa lopultakin myös kokonaisen albumin Eeteeltä…

”2079 tulee tuplalevy. Muuta en mee lupaamaan.”

Yo! Karanteeni raps -posseraidan videon näet alta. Mukana ovat: GFB, Raakasaga, Olematon, Don Koojj, Jyri Paavilainen, Nuuka, Jewlz, Biiffi-Ile, DJ Rullbiza, DJ Hoikkapoika, Eetee, Paleface, Kristilliset Arwot, Antisankari, Sana, Leo Sukuvaara, Kosola, Seesar XL, Alamaa, Passeli, Tuomo Pee, Leijonamieli, Niko Nova, Hahmo, Matinpoika, ODE, Kimmo Saarenpää, Sampo Stevenson, Varas, Olavi Nälkä, Illmari, Casper, Gabi, Mercedes Bentso, Heinone, Tom Granqvist, Olli Sukuvaara, Veejay, Simeoni, Visva, Jami Vähäsaari ja Kimi Hendrix.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.