Artisti säilyttää tuoreella albumilla observoivan tyylisen roolin, joka katsoo tapahtumia sivusta ja kertoo niistä suorasanaisesti.
Ege Zulu on vakuuttanut kotimaisen yleisön albumilla jo kahteen otteeseen ja rakentanut matkan varrella selkeästi tunnistettavan, jopa tavaramerkkisen soundin. Artisti on tullut tutuksi etenkin tasakickistä ja revittelevistä melodioista sekä positiivisen puoleisesta tulokulmasta aiheeseen kuin aiheeseen. Tänään julkaistu albumi Mammanpoika jatkaa pitkälti samojen peruspilarien pohjalta, mutta paikoittain popimalla otteella.
Albumilla kohdataan aiempaa yleismaailmallisempia ja monelle samaistuttavia arkisia aiheita, joista Ege onnistuu kertomaan egemäisellä tyylillä. Pääteemana on selkeästi itsenäistyminen ja kotoa pois muuttaminen, mutta myös romanttinen rakkaus ja tervehenkinen itsekkyys ovat edustettuna. Klangi haastetteli artistia ja tämä kertoi ajatuksistaan levyn teemojen takana sekä kulttuurierojen vaikutuksista niin arkeen, kuin itse musiikkiinkin. Ege Zulu on taustaltaan kongon-angolalainen.
Albumin tuotannosta vastaa pitkälti jo viime albumilla keskeisessä roolissa ollut ja viime aikoina lukuisia hittibiisejä tuottanut Salahpolo. Ege kertoo, että tuore albumi syntyi melko vaivattomasti. Tähän on osaa hyvällä artisti-tuottaja-kemialla, mutta myös artistin omien ideoiden runsaudella ja uskalluksella lähteä kokeilemaan.
– Olen tuonut paljon juttuja pöytään ja aina kun saan idean, sanon että tehdään. En ikinä käy usein studiolla, mutta silloin kun meen studiolle niin sit teen paljon. Mä en ole se, joka käy viikossa kaksi kertaa studiolla, en ikinä, Ege kertoo.
Sessioiden välissä aikaa jää ideoinnille, joten studiolle mennessä ideoita on valmiina usein paljon. Jos välissä vierähtää paljon aikaa, tekee artisti kotona myös sanoituksia, jotka muodostuvat studiolla biiseiksi.
”Kysyin siltä et miks sä muutit, koska mä muutin sun takia. Sun olis pitänyt jäädä.”
Albumin pääteema syntyi halusta tehdä musiikkia, johon mahdollisimman moni voi samaistua.
– Mietin mikä olis semmonen teema, johon kaikki voisi jollain tasolla samaistua ja joka ikisellä tulee vastaan se kun muuttaa kotoa pois ja tollaisia juttuja. Aiheita, joita joka ikinen on kokenut.
Kysyttäessä aiheiden omakohtaisuudesta, paljastaa Ege muuttaneensa pois vanhempiensa luota reilu vuosi sitten. Nyt 24-vuotias artisti arvioi tämän selkeäksi kultturiseksi eroksi suomalaisten ja monien muiden kulttuurien välillä.
– Se on isosti kulttuuriero. Suomalaisilla se menee niin, että sua pikku hiljaa aletaan häätämään kotoa, mutta meillä se menee niin, että se on jopa noloa muuttaa ajoissa pois. Syy, minkä takia ne (vanhemmat) ei halua, että sä lähdet on se, että meidän kulttuuriin liittyy vahvasti naimisiinmeno, että muutatte kumppanin kanssa yhdessä.
Ege kertoo, ettei itse kuitenkaan muuttanut tästä syystä, vaan musiikin takia, sekä siksi, että halusi kokea yksin asumisen tuottaman paineen. Artisti kasvoi isossa perheessä, jossa ei aina ollut tarjolla omaa rauhaa juuri silloin, kuin sitä olisi eniten kaivannut. Etenkin keikkojen jälkeinen hiljaisuus oli jotakin, mitä artisti kaipasi.
Albumin biisin Korvattavissa toinen säkeistö raottaa entistä, tiivistunnelmaista arkea, jolloin asuttiin veljen kanssa samassa huoneessa.
– Mun broidi muutti heti mun perään pois kotoa. Kysyin siltä et miks sä muutit, koska mä muutin sun takia. Sun olis pitänyt jäädä, Ege naurahtaa.
Ege Zulu on observoija
Mammanpoika-teeman on kerrottu kuvaavan sitä, kuinka kovakin äijä voi olla haavoittuvainen, mutta Ege kertoo sen kuvastavan pitkälti myös lähiöiden meininkiä.
– Lähiössä asuu paljon semmosia, jotka myy huumeita kadulla ja mukamas tekee paljon rahaa, mutta asuu vanhemmilla 27-vuotiaana. Toi on se, mitä yritin myös kuvastaa sillä.
Levy-yhtiö PME Recordsin tiedotteessa artisti kuvailee ”näkevänsä mielessään aikuisen ihmisen sotkuisen huoneen, jossa on pöydillä ja lattialla kaikkea gangstaa, mutta henkilön silti asuvan edelleen vanhemmillaan ja äidin peittelevän tämän sänkyyn”. Lausahdus tuntuu kuvastavan Ege Zulun musiikin sanomaa yleisestikin, sillä artisti puhuu musiikissaan paljon elämän rujommasta puolesta, taipumatta kuitenkaan lähellekään gansta-räppärin roolia.
Myös laulun aiheista kaikista ajattomin eli romanttinen rakkaus saa albumilla osansa, muttei kuitenkaan kertojan omakohtaisten kokemusten kautta, vaan pikemminkin sivustakatsojan roolista. Siinä missä moni artisti kertoo omista kipuiluistaan rakkauden kanssa, onnistuu Ege Zulu tarjoamaan ikään kuin kaverillisia, mutta suorasanaisia neuvoja rakkauteen.
– Ne on ihan siistejä juttuja, mutta itse asiassa mä en edes ole suhteessa. On siistiä katsoa sivusta muiden ihmisten juttuja, sit oon vaan silleen et vois tehdä tälläsestä tilanteesta biisin. Mä vaan katon mitä tapahtuu ja kirjotan siitä.
Tällä kulmalla aiheeseen sukeltaa etenkin singlenä julkaistu Oikee mies (feat. Joe L).
Vaikka albumin teemat albumilla ovat suurimmalle osalle kivuliaan puoleisia, onnistuu artisti hyvin siinä, mikä tuntuu muodostuneen jonkin sortin tavaramerkiksi – Ege Zulu on observoija, joka kertoo asioista usein yksinkertaisen suorasanaisesti. Artisti myös kuvailee levyään tunteelliseksi ja kertoo, kuinka kovakin äijä voi olla herkkä, mutta ei kuitenkaan myönnä olevansa itse herkkä. Jollain ihmeellä herran musiikki silti heijastelee herkkyyttä.
Selkeä ero suomalaiseen musiikkiin
Kysyttäessä, voisiko artisti ikinä kuvitella tekevänsä melankolista musiikkia, vastaa hän seuraavasti.
– Jotenkin mä en tykkää semmosista taustoista (tuotannoista). Mä en tykkää yhtään Suomen meiningistä tällä hetkellä, mutta ymmärrän miksi jengi samaistuu, kun katsoo säätäkin tällä hetkellä, artisti naurahtaa katsoessaan ulos lumisateeseen.
– Silti, mä en halua tehdä sitä ja yritän mennä ihan pois siitä. Meidän kotimaassa on se, että vaikka laulettaisiin kuinka surullisesta asiasta, niin se tausta on aina iloinen eikä ikinä surullinen.
Mitään syvällisiä, elämän suuruisia oivalluksia albumi siis tuskin tarjoaa, mutta ainakin se muistuttaa siitä, kuinka asioita on välillä hyvä katsoa yksinkertaisemmasta kulmasta. Levyä voit fiilistellä alla olevasta Spotify-linkistä.