Suomalaisosaaminen noteerattiin maailmalla – Nicklas Median tähtäimessä kansainväliset markkinat

Niclas Roms ja Niklas Ahorinta erillisissä kuvissa.
Nicklas Media tähtää korkealle ammattitaidon ja päättäväisyyden voimin.

Reaktiovideoita ulkomailta, kasvavia katselukertoja ja yhteistyötä eturivin suomiartistien kanssa – määrätietoiset espoolaiset luottavat tekemiseensä ja se kuuluu sekä näkyy.

Videotuotantoon spesialisoituneet – Espoosta ponnistavat kaverukset Niclas Roms sekä Niklas Ahorinta ovat muutaman vuoden aikana nousseet ryminällä priimaisia musavideoita arvostavien suomalaisten tietoisuuteen.

Räppikansalle Nicklas-nimen alla toimiva kaksikko on lukuisien tekemiensä musiikkivideoiden lisäksi tuttu lanseeraamastaan Off The Booth (OTB) -videosarjasta, joka on suorastaan vilissyt kotimaamme kovimpia rap-artisteja ja levittänyt siipensä aina ulkomaille asti.

– Meillä rupee kohta vähän loppumaan artistit Suomesta kesken, jos halutaan jatkaa tätä OTB-juttua, naurahtaa Roms.

– Halutaan siis kasvattaa se konsepti niin, ettei ole enää pelkästään kotimainen, vaikka Suomessakin tietty hyviä artisteja riittää, hän lisää.

Plugged In– sekä GRM Daily-brittikonsepteista ainakin osittain inspiraationsa saaneen OTB:n paraikaa pyörivälle toiselle kaudelle mukaan onkin otettu jo artisteja myös muualta Euroopasta ja jaksot ovat keränneet myös silmäpareja yli valtioiden rajojen.

– Englannista on ainakin aika paljon reaktiovideoita tohon konseptiin ja jos katsoo YouTube-statseja, niin siellä noin 80 prosenttia katsojia Suomesta ja loput 20 muista maista, kertoo Ahorinta.

Tämän lisäksi ainakin yksi espoolaisparivaljakon videosarjaan tehty biisi päätyi myös tunnetun brittiläisen DJ:n Charlie Slothin korviin, joka soitti kappaletta myös radiossa.

– Se oli tuo A1 Ricon jakso eli eka enkkujakso, mitä tehtiin. Musta ihan potentiaaliselta siis näyttää, miten tää on lähtenyt liikkelle myös kansainvälisesti, Ahorinta kiittelee.

Laatu edellä

Kakkoskausi OTB:n osalta olisi tarkoitus saattaa loppuun vielä tämän vuoden puolella ja äijien suunnitelmissa siintää jo kolmaskin kausi.

– Yritetään saada tähän loppukauteen vähän isompia suomiartisteja ja mahdollisesti ulkomailta myös – ensi kautta ajatellen joitain isoja muutoksia tuohon settiin ja koitetaan saada prosentuaalisesti vielä isompi määrä artisteja ulkomailta, Roms paljastaa.

Turhaan hötkyilyyn eivät Nicklas-median sällit kuitenkaan aio sortua.

– Ekassa seasonissa oli vähän sellainen meno, että kahden viikon välein julkaistaan, mutta nyt me ollaan haluttu, että kun saadaan meidän mielestä hyvä jakso, niin sitten me dropataan se, Roms jatkaa.

Luonnollisestikaan vielä ei voi kertoa liikaa mahdollisesti jo mukaan lupautuneista nimistä, mutta aina voi kysyä, keitä äijät itse haluaisivat sarjassaan ainakin vielä nähdä.

– Isoimmat, jotka olisi siistiä nähdä tuolla kopissa, olisivat ehkä Sexmane, Gettomasa ja JVG, Ahorinta pohtii.

Jo julkaisuista jaksoista miehet ovat syystäkin ylpeitä ja pitävät kaikkien artistien vetoja laadukkaina, mutta muutamia suosikkejakin on jäänyt mieleen.

– Ekalta seasonilta VJ:n jakso on kyl edelleenkin tosi kova, myös Jore & Zpoppa sekä Ares tulivat tosi kovaa ineen tuohon. Kakkosseasonilla taas oli hullua, miten paljon Rögellä oli baareja ja oliko siinä vielä peräti neljä beatswitchiä, muistelee Ahorinta.

– Mulle kanssa Ares jäänyt mieleen ja toiselta kaudelta Röge sekä Ale pistivät kyllä hyvät ja niistä on kuuntelijatkin fiilanneet ehkä eniten, Roms lisää.

Valikoivammin, isommin ja paremmin

Duunit pitävät äijät tänä vuonna toki kiireisinä muutenkin kuin OTB:n osalta ja he kertovat olevansa nykyään ehkä myös tarkempia sen suhteen, mihin projekteihin lähtevät messiin.

– Ruvetaan duunaamaan enemmän esimerkiksi mainosten tuotantojuttuja ja sitten musavideoiden suhteen ei olla ihan jokaiseen projektiin hyppäämässä mukaan, vaan ollaan valikoivampia, Roms kertoo.

– Meillä on tulossa paljon yhteistyötä ainakin kultasepänliike Tarkkasen kanssa, Ahorinta lisää.

Musiikkivideorintamallakaan osaaminen ei rajoitu ainoastaan räppiin.

– Duunattiin esimerkiksi Nelli Orellille video ja se on siis ihan sellainen laulubiisi. Se oli siisti projekti, vaikka yleensä räppiä duunataankin, kiittelee Roms.

Ansioituneina videontekijöinä Nicklas Median miehille sataa tietysti paljon yhteistyökyselyitä, joihin mukaan lähtemisessä on yksi peruste ylitse muiden.

– Lähdetään siitä, että ainakin itse fiilataan siitä biisiä, niin pääsee heti paremmalla fiiliksellä tekemään ja meille voi tottakai laittaa viestiä. Iso budjetti ei merkitse kaikkea, vaan jos sulla on hyvä biisi, niin se on tosi tärkeää, Roms vakuuttaa.

Alta voit selaa Nicklas-tiimin tuotantoa klikkaamalla videoita seuraavaan.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.