Popista räppiin ja takaisin – Tactic L palasi julkaisurintamalle yhteisbiisillä Faben kanssa

Tactic L poseeraa kitaran kanssa graffitien peittämässä tunnelissa.
Tamperelainen Tactic L tuli alun perin tutuksi uuden suomirap-aallon tekijänä.

Tactic L eli Jimi Vilppola eli hiljaiseloa julkaisematta yhtäkään biisiä lähes kahteen vuoteen – nyt artisti levyttää uuden levy-yhtiön alla. 

Tactic L tuli alun perin tutuksi räppärinä; artistin debyyttisingle Malibu ja vierailut Williamin biisillä Moncler sekä Sexmanen debyyttialbumin biisillä Vikat lauseet sijoittuvat kaikki vuodelle 2019 – aikaan, jolloin uusi trap-vaikutteinen suomirap-aalto eli kulta-aikaansa.

Nyt, noin viisi vuotta myöhemmin, Jimi Vilppolan musiikki kuulostaa hyvin erilaiselta. Melodiat ovat rauhallisia, ulosanti on puhtaasti laulua ja aiheet ovat herkkiä. Uusin biisi kantaa nimeä Koti ja sillä vierailee pitkäaikainen kollega ja ystävä Fabe. Klangi haastatteli Vilppolaa julkaisun ja koko uran tiimoilta.

Popista räppiin ja takaisin 

Vaikka uusi biisi on musiikillisesti melko kaukana siitä, mistä artisti alun perin tuli tutuksi, kiteytyy siihen paljon historiaa. Vilppola kertoo tehneensä Faben kanssa musiikkia jo teini-ikäisenä.

– Tutustuin Fabeen joskus 15-vuotiaana ja sekin oli alottanut sillon tekemään musaa. Tehtiin musaa Faben vaatekaapissa ja mun porukoiden pyörävarastossa tyyliin joka päivä.

– Fabe opetti mulle miten tehdään trap-musaa ja mä opetin sille laulunkirjottamisen puolta. Tein alun perin poppimusaa englanniks, sellasta Ed Sheeranin ja Justin Bieberin tyylistä.

”Mä aina heitin ja jossain vaiheessa se meni siihen et olin ainut joka heitti.”

Laulaminen siis juontaa juurensa jo pitkän ajan takaa, mutta välissä oli kuitenkin aika, jolloin Vilppola teki räppiä. Alun perin kaikki alkoi freestyle-battleista, joista siirryttiin old school -räppiin.

– Olin varmaan 13-vuotias, kun jengi alko olemaan bileissä silleen et heitetään freestylee. Mä aina heitin ja jossain vaiheessa se meni siihen et olin ainut joka heitti. Sit aloin tekemään old school -räppiä.

Tamperelaiskaksikon yhteinen taival alkoi jo teini-iässä.

Into räppäämiseen kesti hyvän aikaa, mutta jossain vaiheessa iski halu tehdä koskettavampaa musiikkia.

– Jossain kohtaa räppääminen alko tuntua siltä ettei se oo mun juttu. Haluun tehdä semmosta musaa mikä koskettaa sydämiä ja avaa lukkoja, räppi ei avannut mulle oikeen mitään lukkoja.

Vilppola myös kertoo tajunneensa olleensa lukossa itsekin. Se oli uran kannalta käänteentekevää.

– Chakrat oli ihan tukossa ja energia ei virrannut kehossa. En ollut toimintakykynen ihminen, enkä sama ihminen kun nykyään. Olin 20 ja tajusin et jotain täytyy tehdä, elin aikalailla niin kun buddhalainen munkki kuuden kuukauden ajan, juoksin ja paastosin enkä ollut puhelimella tai nähnyt ketään. Loin itseni uusiksi, koin että vanha Jimi oli pakko hävittää.

Levytyssopimus ja debyyttialbumi 

Samoihin aikoihin Vilppolalle kuitenkin tarjottiin levytyssopimusta, johon hän vastasi myöntävästi. Tactic L kuului täten Universal Music Suomen alaisen Capitol Recordsin rosteriin. Koitti myös debyyttialbumin aika; artisti alkoi työstää albumia Carnelia, joka julkaistiin kesäkuussa 2022.

Levyltä julkaistiin ennakkoon singlet saat mut tuntee, illat ja avaruuteen, jolla vierailevat Figaro ja Heviteemu. Vierailijoista jälkimmäinen toimi myös yhtenä albumin tuottajista. Vilppola kertoo albumin laajentaneen käsitystä musiikista.

– Carnelian tekeminen räjäytti tajunnan siitä, millaista musiikki voi olla, aiemmin olin tehnyt vaan YouTube-biitteihin ja yhtäkkiä pääsenkin Skywalkin ja Heviteemun kanssa tekemään ihan mitä vaan. Olin vähän kun pikkupoika karkkikaupassa ja menin tosi hulluks niiden ideoiden kanssa.

Musiikkia tunteella eikä taidolla 

Vaikka albumilla kuullaan pääasiassa laulua, eikä räppiä, kertoo Vilppola, ettei ole koskaan käynyt laulutunneilla, opetellut musiikin teoriaa tai edes avannut ääntään tietoisesti. Taustalla vaikuttaa artistin mukaan aito tunne, joka ikään kuin ohjaa tekemistä.

– En oo aina osunut nuottiin, se on vaan se kun tunne on tarpeeksi vahva ja käytät sitä laulamiseen, niin se osuu ja triggeröi tunteita. Jos sulla on joku kipu tai tunne sisällä, jota käytät niin se tulee resonoimaan kuulijaan aivan varmasti.

Vilppola kuvailee biisejään ikään kuin aikakapseleiksi, joihin tallentuu tietyn hetken fiilis. Musiikki on myös väline saada asioita ulos omasta koneistosta muiden kuultaviin.

– Kun mulla on joku tunne tai kokemus niin se pitää saada ulos, koska muuten mulla tulee muisti täyteen. Mä otan sen tunteen ja muunnan sen kuunneltavaan muotoon niin kun alkemisti, jotta muut ihmiset voi kuunnella sitä ja ymmärtää niiden omia tunteita sen kautta mitä mä oon tehnyt.

Uusin biisi osuu osaltaan hyvin artistin kuvaukseen; Koti tuntuu välittävän vahvaa tunnetta kaipuusta ja ikävästä johonkin rakkaaseen. Vilppola kertoo, ettei kuitenkaan muista tarkkaa hetkeä, jolloin biisi syntyi.

–Toi on tosi tuore ja mulle itsellekin aika mystinen biisi. Mulla on kotistudio jossa teen kaikki mun biisit, mutta tästä biisistä mulla ei ole muistikuvaa että oisin tehny tätä. Mä en muista sellaista hetkee jossa oisin äänittäny tätä, kirjottanu tätä tai ees löytäny tätä tuotantoa mistään. Toisaalta parhaat biisit syntyy silleen et ne vaan tippuu sun käteen.

”Tiesin jo sitä ennen että tämä tulee olemaan vika keikka mut en kertonut kellekään.”

Debyyttialbumin ja sitä seuranneen keikkarupeaman jälkeen artisti eli lähes kahden vuoden ajan hiljaiseloa. Uusin biisi on julkaisuista ensimmäinen sitten albumin, mutta sosiaaliseen mediaan Vilppola on julkaissut demoja.

Keikkoja albumin jälkeen oli useita ja Vilppola kertoo tienneensä ennen yhtä niistä sen olevan viimeinen hetkeen.

– Mulla oli keikka Tampereen Hullussa Porossa ja tiesin jo sitä ennen että tämä tulee olemaan vika mut en kertonut kellekään. Kaikki tyypit mun ympärillä oli mulle tosi hyviä, mutta mun intuitio ilmaisi vahvasti sen, että nyt pitää himmata ja ottaa selvää muista jutuista, ennen kun jatketaan tätä tehtävää (musiikkia). Nyt oon valmiimpi kun koskaan ja kohta mennään taas!

Lopulta Vilppola purki niin levytys- kuin keikkamyyntisopimuksenkin. Tuoreen julkaisun myötä julkistettiin kuitenkin uusi levytyssopimus – nykyään Tactic L on osa levy-yhtiö VEU:n rosteria. Sinne hän päätyi myös kuvaajana tunnetun A&R Andun kautta.

Pitkän ja mutkikkaan matkan jälkeen artisti vaikuttaa määrätietoiselta. Kysyttäessä katalogin alkupään biiseistä, kuten Moncler ja Malibu, nousee hymy Vilppolan kasvoille.

– Ne on tärkeitä biisejä. Se on niin kun se aika vaan, 2019 Suomen räppimeininki oli ihan sairas. Uskomatonta mitä kaikkea sillon oli ja se on tosi nostalgista. Kukaan ei oikeen tiennyt mitä ne teki, vaan ne vaan teki ja tosi moni mun frendeistä kenen kaa ennen tein musaa on nyt Suomen isoimpia artisteja. Se tuntuu hyvältä ja toivon ikuista menestystä kaikille heille.