”Ehkä jotkut alkavat hätäillä, että miksi kuulostan nyt tältä” – haastattelussa Suomen Def Jamille kiinnitetty Rekami

Suomen Def Jamille kinnitetty Rekami seisoo tunnelmallisesti valaistussa huoneessa, päällään musta lippalakki ja musta paita, joissa on valkoisia yksityiskohtia.
"Haluan tehdä sanoituksiltaan aiempaa kevyempää juttua", Pihlderbergiltä Suomen Def Jamille siirtynyt Rekami sanoo.
Santeri Nikkinen

Rekami kertoo keskittyvänsä nyt uudenlaisen soundin tekemiseen.

Siitä ei ole kolmeakaan viikkoa, kun Def Jam Recordings Finland kertoi kiinnittäneensä rap-artisti Lytän, ja nyt tämän Universalin alla toimivan levy-yhtiön riveihin on liittynyt artisti-tuottaja Rekami. 2000-luvun alusta asti osana Suomen hiphop-kenttää toiminut pioneeri on julkaissut kolme sooloalbumia, joista Tekee mun päivän (2021) ja Pianotunnit (2023) ilmestyivät hänen oman Pihlderberg-levymerkkinsä kautta.

Jyväskylän rap-kenttää ansiokkaasti uudistanut Rekami on yksi keskeisistä KPC-kollektiivia rakentaneista hahmoista. Klangin haastattelussa hän avaa syitä siihen, miksi hän koki oikeaksi ratkaisuksi siirtyä artistina pois omalta levymerkiltään ja ottaa Def Jamin takin kannettavakseen.

Def Jam aloitti toimintansa Suomessa alkuvuodesta 2020 Pyhimyksen toimesta. Jo silloin Rekami eli Lauri Pihlman koki, että hänen pitäisi olla tavalla tai toisella osa levy-yhtiön toimintaa, mutta aika ei ollut tuolloin kypsä.

– En edes tiennyt, mikä mun rooli olisi, mutta ajatus tuohon levy-yhtiöön kuulumisesta jäi kytemään, Pihlman kertoo. – Kolme sooloalbumia myöhemmin tuntuu siltä, että tarvitsen artistina vaihtelua ja uutta haastetta ainaiseen samalla kaavalla tekemiseen. Def Jamin kaava sopii mulle hyvin.

Rick Rubinin ja Russell Simmonsin 1980-luvulla perustama Def Jam Recordings vaikutti Pihlmaniin suuresti nuorena niin musiikintekijänä kuin erilaisten yhtiöiden perustajana. Pihlman sanoo haluavansa tehdä kunniaa Def Jamiin liittyvälle vuosikymmenien perinteelle.

–  Siinä tavassa, jolla olen ollut mukana perustamassa kaikenlaisia kollektiiveja ja yhtiöitä, on ollut samaa henkeä kuin Def Jamin tyyppien alkuvaiheissa, Pihlman sanoo. – Def Jam -siteeni perustuu siis eräänlaiseen nostalgiatrippailuun, mutta myös halukkuuteen kehittyä edelleen artistina.

Pihlman kokee voivansa tarjota paljon Suomen Def Jamille, mutta hän ajattelee myös, että Def Jam Recordings Finland voi hyötyä hänen kaltaisestaan tekijästä.

– Siellä on ehkä kaivattu artistia, joka toisi sinne äänimaailmaa ja riimittelyä, joka on lähempänä perinteistä räppiä.

Oman levy-yhtiönsä pomona toimiessaan Pihlmania on ahdistanut se, että hän on joutunut promoamaan itse omaa musiikkiaan. Lisäksi hän on tuottanut ja miksannut itse omat biisinsä, mikä on luonnollisesti vienyt paljon enemmän aikaa kuin se, että Suomen Def Jamilla hän saa biitit muilta tuottajilta. Vastuu hänen julkaisujensa promosta siirtyy myös toisiin käsiin, ja hän voi keskittyä Pihlderbergin artisteihin entistä paremmalla läsnäololla.

– Se, että mä en ole artistina Pihlderbergillä, on hyvä juttu Pihlderbergille, Pihlman tiivistää.

Pihlderbergin kaikkia projekteja yhdistää se, että julkaisujen sanoitukset ovat Pihlmanin mukaan ”Suomen parasta rap-sanoittamista”. Lisäksi artisteilla on vapaus tehdä mitä tahansa taiteellisia ja kokeellisempia ratkaisuja.

Suomen Def Jamilla näitä seikkoja ei toki olla suljettu pois, mutta ne eivät suoranaisesti ole kyseiseltä levymerkiltä ilmestyvän musiikin keskiössä.

– Luova vapaus on edelleen tietysti olemassa, mutta lähestyn kappaleiden tekemistä nyt eri kulmasta. Käsittelen jokaista kappaletta omana projektinaan. Tavallaan teemana on tehdä kaikki eri tavalla, mutta kuitenkin niin, että perusasiat pysyvät hallussa, Pihlman sanoo.

Esimerkiksi se, että Pihlman ei tuota kappaleitaan itse, on suuri ero entiseen.

– Haluan myös tehdä sanoituksiltaan aiempaa kevyempää juttua. Tulevalla levyllä tulee kyllä olemaan pari taidebiisiä, koska en ole hylännyt sellaista kokonaan, mutta fokus on nyt mennä sen fiiliksen mukaan, mitä itse haluaisin kuulla. En mä itsekään kuuntele aina pelkkää Aesop Rockia tai Ka:ta, vaikka ne ovat mun lempiartistejani. Välillä haluan laittaa Larry Junen tai Dom Kennedyn soimaan.

Perjantaina 31. toukokuuta julkaistavan singlen nimi on Kaikki menee, ja sen on tuottanut Xrphan. Verrattuna Rekamin totuttuun soundiin uuden kappaleen on tarkoitus sekoittaa pakkaa, Pihlman kuvailee.

– Ehkä jotkut alkavat hätäillä, että miksi kuulostan nyt tältä. Mutta siksi sanonkin heti biisin alussa disclaimerin, että tämä ei ole se odotettu balladi, vaan fiilis on nyt tämä. Olen julkaissut todella vähän tällaisia tyylittelyjuttuja, mutta biittipaketteja saadessani tämä oli ensimmäinen mua inspiroinut juttu. Tässä asiassa menen vaistoni mukaan.

Kappaleiden tekovaiheessa Pihlman ei kuitenkaan mieti levy-yhtiötä. Hän tekee musiikkia oman visionsa mukaan ja arvioi sitten, sopiiko se levy-yhtiön kuvioon vai ei.

– En mä mieti tätä niin, että nyt olen majorilla ja teen musiikkia sen mukaisesti. Olen pyörinyt pitkään näissä kuvioissa, sillä Pihlderbergkin toimii Universalin alla. Siisteintä tässä on se, että nyt koitti se päivä, kun sain Def Jamin takin ylleni. Pyrin kantamaan sitä parhaan kykyni mukaan.