Levyarvostelu: Kanye West – Donda

Jesse Lirola/BFA courtesy of DONDA

Kanye West
Donda
Getting Out Our Dreams II LCC / Def Jam

Amerikkalaisräppäri ja tuottaja Kanye Westin Donda-albumia on odotettu pitkään ja hartaasti. Alun perin God’s Country -nimeä kantaneen albumin piti nähdä päivänvalo jo keväällä 2020. Nimenvaihdos ja kolme kuuntelutilaisuutta myöhemmin 27 kappaleen massiivinen pitkäsoitto on vihdoin ulkona.

Viime kesän julkaisupäivät tulivat ja menivät. Kanye oli projektistaan vuoden vaiti, kunnes ilmoitti levylle julkaisupäivän, jota tähditti olympialaisista kannabiksen takia hyllytetty Sha’Carri Richardson. Apple Musicissa heinäkuun lopussa striimattu tilaisuus paljasti, että levy on ennemmin kasa ideoita kuin valmis kokonaisuus. Kanye linnoittautuikin luovan tiiminsä kanssa Atlantan Mercedes-Benz Stadiumille viimeistelemään sitä huhujen mukaan miljoonan dollarin päivävuokralla. Merkittävintä koko projektin julkaisussa onkin se, kuinka Kanye toi kuuntelijan osaksi luomisprosessia. Siinä missä artistit usein varjelevat demojaan, Kanye soitti ne miljoonille korvapareille ja kuunteli yleisön palautetta.

Kolmannen ja lähes lopullisen levyn kuuntelutilaisuus järjestettiin Kanyen kotikaupungissa Chicagossa, jonka keskelle hän oli rakennuttanut mallin lapsuudenkodistaan. Lähes kahden tunnin spektaakkeli loppui artistin elävältä polttamiseen, jonka jälkeen Kim Kardashian West asteli lavalle Balenciagan häämekossa uudelleensyntyneen Kanyen rinnalle.

Lopullinen Donda on lähes kahden tunnin kokonaisuus, jonka vierailijalista on pitkä ja vähintäänkin mielenkiintoinen. Jail-kappaleella Kanye ja Jay-Z räppäävät yhdessä ensimmäisen kerran viiteen vuoteen. Saman kappaleen pt. 2 -versiolla kohahduttaa rajuista seksuaalirikoksista epäilty Marilyn Manson ja homofobisilla ulostuloillaan miljoonia dollareita menettänyt DaBaby. Mukana on myös nousevia tulevaisuuden superstaroja, kuten Fivio Foreign, Playboi Carti, Baby Keem sekä dancehall-artisti Shenseea. Pidempään uraa tehneistä mainittakoon The Weeknd, Travis Scott, Kid Cudi, Jay Electronica, The LOX ja Young Thug.

Äänimaailmaltaan teos surffailee jossain Yeezuksen ja Jesus Is King -levyn välimaastossa. Vaihtelua kuoroihin ja sampleihin nojautuviin minimalistisiin biitteihin tuo drill-henkiset bassolinjat ja trapistä tuttu äänimaailma.

Klassisinta Kanyeta levyllä edustaa Lauryn Hilliä samplaava Believe What I Say sekä lukuisat skitit, jotka saavat levyn kuulostamaan eheältä kokonaisuudelta. Noston arvoinen on myös Kimille omistettu Lord I Need You, jolla artisti tiedostaa suhteessaan tekemiä virheitä ja osoittaa kunnioitusta heidän rakkaudelleen. Levyn loppupuolelta löytyvä New Again tuo mieleen Graduation-levyn aikakauden.

Off The Grid -kappaleella Kanye todistaa olevansa tämän hetken trendeissä kiinni. Nouseva newyorkilainen räppäri Fivio Foreign toimittaa ehkä uransa parhaan säkeistön drill-taustalle. Pitkään enemmän melodioihin kuin lyyriseen sisältöön panostanut Kanye päättää kiistattoman klubibängerin yli 50 tahdin eeppisellä versellä.

Striimauspalveluissa albumista on tarjolla ainoastaan kiroiluista sensuroitu versio ja Kanyen omistautuminen uskonnolle onkin edelleen vahva kantava teema läpi levyn. Kristillisyydessä korostuva anteeksiantaminen ja toisten tuomitsemattomuus saattaakin olla syy miksi Marilyn Manson päätyi Chicagon stadionille sekä levylle. Itseäni hänen vierailunsa kuvottaa. Oliko todella tarpeellista saada Manson laulamaan “God gon’ post my bail tonight”?

Osin vieraiden ansioista kappaleiden aiheissa on kuitenkin varieteettiä, toisin kuin edellisellä Jesus Is King -albumilla, jolta löytyi vain muutama uskontoneutraali lause. Yhteiskunnallista kulmaa levylle tuo etenkin Larry Hoover Jr.:n puheenvuoro, jossa hän kiittää Kanyeta yrityksistään vapauttaa isänsä. Chicagolaisen Gangster Disciples -jengin perustajiin kuuluva Larry Hoover suorittaa 150-200 vuoden tuomiota muun muassa palkkamurhasta ja rikollisen organisaation pyörittämisestä.

Kokonaisuutena Donda ei missään nimessä yllä My Beautiful Dark Twisted Fantasyn tai ensimmäisten levyjen tasolle, mutta ei ole myöskään listan häntäpäässä. Vaikka lukuisat vieraat ovat levyn vahvuuksia, ovat ne samalla myös sen heikkous. Parhaimmillaan Kanye on henkilökohtaisilla ja syvällisillä kappaleilla, joita ei lopulta ole mukana montaa. Hänen edesmenneen äitinsä nimeä kantavalta levyltä on helppo toivoa enemmän. Silti Donda on hyvin vakuuttava kokonaisuus, todella poikkeuksellinen nykypäivänä, kun singlet ja soittolistat ovat levy-yhtiöiden ja useimpien artistien ensimmäinen prioriteetti.

Kyseessä on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä albumiformaatti. Kokemukseen kuuluu oleellisesti myös kuuntelutilaisuuksien performanssit, joista levy tullaan varmasti aina muistamaan. Mikäli on allekirjoittaneen tapaan herännyt viideltä aamulla katsomaan tapahtumat, jäi lopullisessa levyssä arvoitukseksi lähinnä albumille päätyneet featit, biisivalinnat ja viimeiset viilaukset. Samalla kokonaisuus sai myös mustan kannen lisäksi visuaalisen maiseman rinnalleen.

Kanyen leiristä ollaan luvattu tapahtumien jälkikatselua Apple Musiciin, mutta toistaiseksi ne eivät ainakaan ole saatavilla. Juuri julkaistuun Come To Life -musiikkivideoon on kuitenkin koottu parhaita paloja Chicagon tapahtumasta.

ARVOSANA: 4/5