Hip hop voi pelastaa rockin – ja ehkä myös toisin päin

Tämän vuoden aikana yksikään hip hop -levy tai kappale ei ole vielä noussut yhdysvaltalaisen Billboard-listan ensimmäiselle sijalle.
Maksim Chernyshev

Rock on pysynyt varjossa, ja se on näyttäytynyt nuorille epäkiinnostavana dinosaurusten musiikkina. Moni onkin miettinyt, miten rockin voisi saada jälleen kiinnostamaan nuoria.

Genrefuusiot ovat olleet läpi musiikin historian tärkeitä työkaluja uuden metsästämisessä. Jokainen genre kärsii hitaan kuoleman, mikäli siinä ei tapahdu uudestisyntymistä tai progressiota. Uusien kuulijoiden tavoittaminen on olennaista genren jatkuvuuden kannalta, sillä vanha yleisö voi olla varteenotettava kuulijakunta ja ostovoima vain rajatun ajan.

Rockin kuolemasta on puhuttu musiikkimediassa jo pitkään. 2010-luvulla rockin asemaa radiokanavilla ja nuorten kuulokkeissa ovat horjuttaneet paitsi uudet elektronisen tanssimusiikin aallot, myös hip hop.

Yksi hip hopin pitkän ja massiivisen suosion selittävä tekijä on genressä tapahtuva innovaatio. Räppärit ja tuottajat ovat kokeilleet yhdistellä räppiin eri genrejä, käyttää yhä erikoisempia sampleja ja luoda kulttuurillisia ilmiöitä sanoituksillaan. Musiikki kuulostaa freesiltä, ja räppääminen tekniikkana sulautuu hyvin kaikkeen rytmimusiikkiin.

Rock on pysynyt varjossa, ja se on näyttäytynyt nuorille epäkiinnostavana dinosaurusten musiikkina. Moni onkin miettinyt, miten rockin voisi saada jälleen kiinnostamaan nuoria.

Rockin pelastus saattaakin löytyä yllättävän läheltä – nimittäin hip hopista. Kun Machine Gun Kellyn kaltaiset suuret nimet ovat yhdistäneet musiikkiinsa ja keikkoihinsa entistä enemmän rock elementtejä ja sähkökitaraa, saa se nuoret penkomaan vanhempiensa levyhyllyistä rock-levyjä ja etsimään Spotifysta pop punk -soittolistoja.

Hetki sitten myös Lil Uzi Vert julkaisi uuden albuminsa, jolla rockin vaikutus näkyy ja kuuluu. Lisäksi myös emo rockin vaikutus hip hopiin viimeisen kymmenen vuoden aikana on oma ilmiönsä. Rock ja sitä symbolisoivan sähkökitaran vaikutus näkyy myös kotimaisella musiikkikentällä aina Costeesta Sanniin ja Isaac Seneen.

Metallimusiikin puolella hip hopilla on ollut jo pitkään suuri vaikutus. Nu metal on tehnyt vahvaa paluuta metallimusiikin puolella, ja kyseinen genre hallitsikin raskaamman musiikin maailmaa 90-luvun lopusta 2000-luvun puoliväliin saakka. Hip hopin puolella taas Ghostemanen ja Scarlxrdin kaltaiset toimijat ovat ottaneet vahvoja vaikutteita nu metallista tuoden kyseistä alagenreä nuorten ulottuville.

Uusi valtavirtamusiikin kiinnostus rockia kohtaan auttaa elävöittämään tyylilajia, jonka sukupuutolla on spekuloitu jo pitkään. Mutta samaan aikaan myös rockilla saattaa olla jotain uutta annettavaa hip hopille.

Vuoden 2023 aikana yksikään hip hop -levy tai kappale ei ole noussut Billboardin listan ensimmäiselle sijalle. Jotkut ovatkin spekuloineet hip hopin suosion laskemisella, sillä musiikkityylit tuntuvat seuraavan noin 20 vuoden kestoisia suosiosyklejä. Saattaa siis olla, että pian jokin muu tyyli – esimerkiksi rock – nousee massojen huulille ja korville. Tällöin saattaa tulla rockin vuoro tehdä hip hopista kiinnostavaa tuleville sukupolville.

Samuel Järvinen

Lukijan mielipiteet ovat Klangin lukijoiden kirjoittamia tekstejä, jotka menevät Klangin toimituksen suodattimen läpi. Voit jättää mielipidekirjoituksen Mielipide-osiossa sijaitsevan Kirjoita mielipide -napin kautta.