”Paras mittari meille on edelleen se, tuleeko jengi keikoille” – Gramex ja JVG kampanjoivat musiikin arvon puolesta

Gramex ja JVG
JVG ja Gramex haluavat muistuttaa musiikin todellisesta arvosta.
Gramex

Ainutlaatuisessa kampanjassa myydään JVG:n uusi biisi, jota on tehty ainoastaan yhden vinyylisinglen verran.

Gramex ja JVG käynnistivät tänään tiistaina 28. lokakuuta ainutlaatuisen kampanjan, jonka aikana myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä. Tätä nimenomaista JVG:n kappaletta ei siis ole mahdollista kuulla millään muulla tavalla. Kampanjan tarkoituksena on herätellä ihmisiä ajattelemaan luovan työn arvoa ja musiikin merkitystä haastavien aikojen keskellä.

Kuka tahansa voi tehdä tarjouksen biisistä, mutta korkein summa ei automaattisesti voita. Voittaja on sen sijaan se, joka osaa parhaiten perustella musiikin arvon. Levyn tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä nuorten bänditoimintaan, eli Rock Camp ry:lle, joka tarjoaa matalan kynnyksen kiusaamisvapaata bändikerho- ja leiritoimintaa ympäri Suomen.

Lue myös: Miksi nuoruuden musiikki säilyy mielessä? – ”Aikuistuvan nuoren aivot imevät kokemuksia itseensä kuin pesusieni”

Musiikin arvo -kampanja nostaa musiikin merkityksen keskiöön ajassa, jossa lohdun, toivon ja yhteisöllisyyden tarve on korostuneen suuri.

– Kuitenkin musiikin käytöstä ollaan valmiita maksamaan aiempaakin vähemmän, joskus ei jopa lainkaan, sanoo sanoo Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sari Aalto-Setälä kampanjan tiedotteessa.

– Uutta sisältöä julkaistaan alustapalveluihin ennätystahtia ja julkisissa tiloissa saattaa kaikua geneerinen algoritmin tehtailema taustamusiikki.

Kampanjan tiedotustilaisuudessa JVG avasi hieman sitä, mitä myynnissä olevalta kappaleelta on odotettavissa.

– Meidän levy sai Hesarissa kaksi tähteä varmaan siksi, kun jouduttiin jättämään tämä biisi pois, Ville Galle sanoi saaden ihmiset nauramaan.

Kappale on jokseenkin erilainen kuin mainitun Rallikansa-albumin biisit, Jare Brand kertoo. Kappale rakentui vaivatta hauskanpidon kautta, ja siinä kuuluu rentous ja hassuttelu. Mittaa sillä on kuusi ja puoli minuuttia.

Muutokset musiikin arvossa

Klangi nappasi Ville Gallen ja Jare Brandin haastatteluun tiedotustilaisuuden jälkeen. Miten he näkevät musiikin arvon muuttuneen sen viidentoista vuoden aikana, kun JVG:n ura on ollut aktiivinen?

– Kun Mustaa kultaa ilmestyi vuonna 2011, myytiin vielä fyysisiä levyjä. Siitä saa olla kiitollinen, Brand sanoo.

– Sunnuntaisin ilmestyi albumilista, mikä kiinnosti silloin, Galle sanoo.

– Mutta onhan se muuttunut ihan älyttömästi, kun nykyään kyylätään pelkkiä listoja. Tuntuu, että ihmiset arvottavat musiikkia lukujen perusteella tosi paljon. Aiemmin luettiin lehdestä, mistä albumeista kriitikot pitivät, tai sitten niitä levyjä käytiin kuuntelemassa Anttilassa.

Galle kertoo ikävöivänsä aikaa, jolloin musiikkikriitikoita oli vielä olemassa. Nykyisin arvioita ilmestyy niin harvoin, että saa olla otettu, jos oma levy poimitaan arvosteltavaksi.

– Mutta ei joku uusi artisti mieti, että oh shit, millainenkohan se Oskari Onnisen arvostelu on. Ei nykyartistit välttämättä edes tiedä, mitä kritiikki on, Galle sanoo.

– Paras mittari meille on edelleen se, tuleeko jengi keikoille, Brand sanoo.

– Haluaako ne kuulla sitä musaa, ja viihtyykö ne.

Nykyisin JVG:n keikoilla riittää yleisöä, mutta kesti noin 8–10 vuotta saavuttaa piste, jossa keikkakävijöiden runsauteen saattoi luottaa.

– Mun pikkuveli oli silloin meidän pakettiauton kuski, ja me lähetettiin se aina Jaren kanssa katsomaan etukäteen, että onko keikalle tullut ketään, Galle nauraa.

– Se ei ole ikinä ollut itsestäänselvyys, koska tämä ala on tosi kova, ja ihmiset määrittää sen suosion.

Gramexin ja JVG:n kampanjassa myydään yksi uniikki vinyylisingle. Räppikulttuurissa harvinaisten vinyylien tai biisien kaivelu on tuttua puuhaa, mutta onko Brandilla ja Gallella omakohtaista kokemusta sellaisesta?

– Todellakin, Galle sanoo.

– Piti olla aina ekana kuulemassa vaikka joku remix, ja metskattiin levyjä, joita ei välttämättä saanut helposti. Silloin levyllä oli joku arvo.

Wu-Tang Clan myi vuonna 2015 kahdella miljoonalla dollarilla Once Upon a Time in Shaolin -albumin, jota oli tehty vain yksi fyysinen kappale.

– Mä muistan sen jutun vieläkin hyvin, Galle sanoo.

– Se oli makea idis.

JVG:n ennenkuulemattomasta biisistä on mahdollista tehdä tarjous 25. marraskuuta saakka kampanjan verkkosivuilla.

Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Gramex – For The Music (@gramexfin) jakama julkaisu