Universal Music lanseeraa uuden alalevymerkin Def Jam Recordings Finlandin

Suomen oman Def Jam -labelin vetovastuussa on Mikko Kuoppala.

Hiphop-historian tärkein levy-yhtiö Def Jam Recordings laajentuu Suomeen. Vuonna 1984 perustettu levymerkki on jo aiemmin laajentunut ympäri maailmaa paikallisiin alalabeleihin, ja nyt vuorossa on Def Jam Recordings Finland.

Rick Rubinin ja Russell Simmonsin luoma yhtiö löi aikoinaan läpi Beastien Boysin, LL Cool J:n ja Public Enemyn kaltaisilla hiphop-pioneereilla. Kahdella seuraavalla vuosikymmenellä labelin isoimpiin nimiin lukeutuvat esimerkiksi Jay-Z, DMX, Method Man & Redman, Ludacris, Rihanna, Jeezy ja Kanye West. 2010-luvulla Def Jam on nostanut muun muassa Justin Bieberin maailman suosituimpien artistien joukkoon.

Yhdysvalloissa Def Jamia johtaa tällä hetkellä Eminemin managerina ja Shady Recordsin toisena perustajana tunnettu Paul Rosenberg. Suomessa vetovastuussa on Mikko Kuoppala eli Pyhimys, joka kertoo omaavansa selkeän vision siitä mitä Suomen oma Def Jam -label voisi pitää sisällään.

– Ajatuksena on julkaista kotimaista urbaania musiikkia, eli hiphopia ja r’n’b:tä sekä niiden johdannaisia. Itselleni ja Universalille tilanne on hyvä, koska olen rakentanut hieman toisella kulmalla Johanna Kustannusta, joka on julkaissut myös yllämainittujen genrejen musiikkia, mutta on nykytilassaan jo aika vakiintunut ja sinänsä positiivisellakin tavalla rajoittunut sainauksien suhteen.

Kuoppalan mukaan Def Jam antaa mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä mutta kuitenkin niin, että brändi antaa jotain osviittaa siitä millaisesta levymerkistä on kyse. Nimen ja logon legendaarisuuteen ei ole kuitenkaan tarkoitus nojata liikaa: Def Jam Recordings Finlandin tulee määrittämään sille sainatut kotimaiset artistit ja sen julkaisema musiikki.

Universalilla on yhteistyökumppaneina useampiakin kotimaiseen urbaaniin musiikkiin keskittyneitä levy-yhtiöitä kuten Tasoi Records, Killah Records ja Katutaso Äänite. Miten Def Jam Recordings Finland tulee eroamaan niistä?

– Def Jam ei tule edustamaan yksittäisen henkilön tai ryhmittymän makua tai tyylitajua, vaan se tehdään koko Universal Musicin voimin yhdessä, levy-yhtiön uutena kärkibrändinä. Mainitut yhtiöt ovat kaikki Universalille hyvin tärkeitä, eikä tarkoitus ole kilpailla heidän, eikä kenenkään muunkaan kanssa, vaan keskittyä luomaan omaa vahvaa linjaa laadukkaiden artistien ja julkaisujen kautta, Kuoppala sanoo.

Labelin ensimmäisenä julkaisuna toimii Evelinan uusi single Hitaasti, joka julkaistaan perjantaina 24. tammikuuta. Muista artistikiinnityksistä tiedotetaan Kuoppalan mukaan myöhemmin kun aika on oikea. Hänen mukaansa rosteria ei ole mitään kiirettä räjäyttää, mutta haussa on kuitenkin koko ajan julkaisukynnyksen ylittäviä akteja.

– Tavoitteena on luoda muista laadullisesti poikkeava, kotimaisen urbaanin musiikin prestigebrändi, joka ei kilpaile sainauksista määrällä, eikä muutenkaan lähde mukaan ylikuumentuneen kentän hypepeliin ja nopeaan sykliin. Tarkoitus on keskittyä ja panostaa sekä ajallisesti, että rahallisesti tuoreeseen ja laadukkaaseen musiikkiin, joka kestää vuosikymmeniä tästä eteenpäin.