Taiteellisesti monilahjakas Spaik julkaisi ensimmäisen pitkäsoittonsa – 222Puolta liikkuu mixtapen ja albumin rajamailla

Spaik pitää kädellään kiinni päästään. Tausta ja artisti on valaistu sinisellä valolla.
Artisti kertoo, ettei ole taikauskoinen, mutta 222 ja 777 ovat onnennumeroita.
Replica Studios

2021 Klangin haastattelussa vieraillut artisti Spaik kertoo visuaalisuuden kulkevan vahvasti käsi kädessä musiikin kanssa; 23-vuotias helsinkiläinen myös työskentelee tuotantoyhtiö Replica Studiosissa. 

Helsinkiläisartisti Spaik julkaisi perjantaina ensimmäisen pitkäsoittonsa, joka kantaa nimeä 222Puolta. Artisti on vieraillut Klangin haastateltavana jo vuonna 2021 julkaistuaan debyytti-EP:n Uhanalainen, jonka hän kertoi pitkään olleen ”bucket listilla”. Välissä on kerennyt tapahtua paljon: musiikkivideollakin nähtyä vaatehuonetta ei enää ole ja Spaik kertoo vahingossa poistaneensa kriittisen datakansion.

Nyt, muutama vuosi myöhemmin uusi tavoite on saavutettuna; Spaik ei kuitenkaan itse ole täysin varma, pitäisikö tuoretta projektia kutsua albumiksi vai mixtapeksi.

– Laittasin sen ehkä enemmän mixtapen laatikkoon, koska se on tehty mixtapen tyylillä, yksi biisi kerrallaan. Mut toisaalta se on mietitty kokonaisuus ja sillä on outrokin, hän tiivistää.

Outro myös loppuu mielenkiintoisesti parin sekunnin hiljaisuuteen, jonka Spaik kertoo olleen alun perin peräti puoli minuuttia pitkä.

Aiemmasta poiketen projektilla on ollut mukana useita tuottajia ja YouTube-biittejä; tekeminen on siis ollut jokseenkin kollaasimaista. Varsinainen äänittäminen taas tapahtuu useimmiten yksin, mutta lopullisen tuotoksen viimeistelee aina joku muu.

Toistuvia teemoja projektilta kuitenkin löytyy; 222Puolta sukeltaa etenkin yöelämään ja jonkin sortin pimeisiin ja sumuisiin maisemiin. Se, mikä kaikkia biisejä yhdistää on omakohtaisuus. Spaik korostaa kirjoittavansa aina henkilökohtaisesta näkökulmasta.

– Jokainen biisi on selkee pala mua ja kirjotan yleisesti omasta näkökulmasta ja omista kokemuksista. Mul on aina mielessä joku fiilis, jonka pohjalta rakennan biisin.

Tietyn fiiliksen pohjalta rakentuu lopulta valmis biisi ja työskentelyssä on artistin kohdalla melko vakiona toistuvat vaiheet. Spaik kertoo, että kaikki lähtee biitistä, jonka päälle ensin hyräillään. Usein hän jopa äänittää hyräilyt, joiden pohjalta alkaa sanojen keksiminen – ikään kuin tapa ilmaista kyseinen fiilis. Lauseet ja sanat ovat kuin työkaluja energian välittämiseen ja kokonaisuudessaan musiikin tekeminen on Spaikille kuin palapelin rakentamista.

Käytännössä jokainen biisi on siis syntynyt impulsiivisesti freestylen pohjalta, mutta Spaik kertoo varovansa termin käyttöä, koska siitä on usein eriäviä käsityksiä. Etenkin mixtapen kappale Saapasjalkakissa toimii hyvänä esimerkkinä artistin musiikin teon prosessista.

Kokonaisuutena 222Puolta syntyi melko omalla painollaan. Spaik kuitenkin mainitsee matkalle mahtuneen omakustanneartistille tyypillisiä haasteita, mutta tietäneensä heti äänitettyään viimeisen biisin, että kokonaisuus on valmis. Muistellessaan tekoprosessia, mainitsee Spaik aloittaneensa musiikin melko kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä 2022.

– Tästä on semmonen hauska storytime et poistin mun datakansion syyskuussa 2022 ja mun jokanen musaprojekti kaatu. Sit alotin tavallaan puhtaalta pöydältä ja aloin ettii uusia kulmia tehä musaa.

Visuaalinen osaaminen 

Vahva osa Spaikin musiikkia on myös visuaalisuus. Hän kertoo usein näkevänsä värejä, muotoja tai maiseman. Synestesian lisäksi löytyy myös konkreettista osaamista. Media-ammattikoulusta valmistunut 23-vuotias tekee itse lähes kaikki visuaalinsa, minkä lisäksi hän myös työskentelee Gulp Onlinen alla toimivassa tuotantoyhtiö Replica Studiosissa. 

– Menin intin jälkeen media-amikseen ja sen lopussa pääsin Gulpille harjotteluun. Gulpin kautta päädyin tytäryhtiö Replicalle ja oon nyt 8 kuukautta ollu vetovastuussa siitä yhessä Nooa Kervisen kanssa.

Käytännön osaamisen myötä Spaik kokee, että musiikki ja visuaalit ovat hyvin linjassa keskenään.

– Mulle joskus sanottiin, et mun supervoima artistina on se et mul on visuaalisuus omasta takaa.

Nyt, artistin julkaistua ensimmäisen pitkäsoittonsa, kertoo hän tähtäävänsä seuraavan julkaisemiseen jo tämän vuoden puolella. 222Puolta oli Spaikin mukaan todiste monipuolisuudesta, mutta seuraavaksi luvassa on ”isoa soundia, meneviä ja nopeita rumpuja sekä entistä melodisempaa musiikkia”. Alta pääset kuuntelemaan tuoreen kokonaisuuden.