Rap-skene ja muutokset vuosien varrella – haastattelussa 10-vuotissynttäreitä viettävä levy-yhtiö Överdog

Katsaus kymmenen vuotta täyttäneen labelin toimintaan.

Kulttuuria kulttuurin vuoksi on lausahdus, joka kuvastaa hyvin 10-vuotissyntymäpäiviään viettävän indie-label Överdogin tiimiä, josta haastattelussa ovat Tuomas Rinne, Konsta Viipuri sekä Topi Hämäläinen.

Överdog ei toimi kenenkään päivätyönä, jonka vuoksi labelin pyörittämisen taustalta huokuu kolmikon vahva halu olla mukana uusien artistien uran alkutaipaleen tukemisessa.

– Meiän tarkotus on ehdottomasti tehdä kulttuuria ja se raha mitä tulee sisään meidän toiminnasta nii halutaan sijottaa se myös takasin kulttuurin tekemiseen. Nyt kun ollaan kymmenen vuotta kerätty pohjakassaa niin se mahdollistaa aika paljon vapauksii tekemisessä, mitä monella uudemmalla indie labelilla ei välttämättä vielä ole. Halutaan saada mahdollisimman hyvin alottelevien artistien työtä näkyvii ja on hienoo et päästään käyttää meidän tiimin kerryttämää kokemusta ja osaamista tän parissa, Tuomas kertoo.

Konsta kuvailee intohimoaan Överdogin toimintaan kumpuavan vahvasti intohimosta räppiä ja musiikkialaa kohtaan.

– Uskon että suurin osa musa alalla muutenkin on lähtökohtasesti musiikin suurkuluttajia. Jo ennen näiden töiden alottamista ollaan oltu luuhaamassa siel räppikeikoilla, täytetty levy-hyllyy ja katottu räppi aiheisii leffoja. Se oma intohimo näkyy tekemisessä vahvasti, hän kuvailee.

”Vaikka enää ei välttämättä voi sanoo tavallaan mitä rap on nykyään, nii ehkä se on samalla se sen rikkaus.”

Kymmenen vuoden aikana räpin saralle on jo pelkästään kotimaisella kentällä tapahtunut silmiin pistävästi suuria muutoksia, kuten muun muassa Cheekin ja Elastisen lisäksi yhä kentällä dominoivien Asan sekä JVG:n lisäksi genre on saanut laajaa diversiteettiä artistien sekä uusien alatyylilajien avulla.

Tänä päivänä räpin kentällä suosittujen nimien joukkoon mahtuu melodisempaa räppiä luova Ibe, etenkin uusimmalla albumillaan energistä fiilistä välittävä Sexmane sekä kentälle vahvaa naisenergiaa ja samaistuttavia tarinoita biiseillään räppäävä Etta.

Mukaan mahtuu kuitenkin yhä paljon samoja soundeja, kuin 2000-luvun alussakin.

– Täysin samoi soundei on vielki kuunneltavis kun kymmenen vuot sitten, nyt se on vaa muovautunu nii et on paljon sub-genrejä/ala-lajeja ja tietyl taval pitää ottaa huomioon se, et Setä Koposen ja Williamin tyyleis on maileja musaa välissä. Must on upeeta et skaala laajenee, vaikka tietty myös sit sen myötä herää kysymys siinä, mihin vetää raja räpin ja muiden genrejen välillä. Kaikis muissa genreis on se tyyli tai soitin, mikä määrittelee sen genren. Räpissä se mielletää nii, et oli sulla taustalla Mozarttii tai väkivaltast soundii, ni jos siin räpätää se on räppii, Tuomas toteaa.

Eroavaisuuksia aiempaan räpin saralla nähdään Tuomaksen mukaan etenkin nimen omaan diversiteetin luoman, laajemman skaalan kautta. Nykyisin räppi tarjoaa yhä useammalle itseään miellyttävää soundia ja samaistuttavia sanoituksia.

– Sanotaan et 2010 vuoden alussa tää oli joku 95% miesten dominoiva geimi. Muutoksii on tullu täs aivan valtava määrä eikä kaikkii varmasti ees tajuu ku on myötä eläny niitä. Mut sellasii mitä huomaa selkeesti on esimerkiks et median, artistin ja kuuntelijan välille on syntyny selkee dialogi. Joskus kymmenen vuotta sit räppärit ei saanu myöskään mediassa oikeestaan näkyvyyttä ja sellanen gatekeeping meno oli vahvasti läsnä. Myös sillosen räpin sanotukset ei välttämät ollu niin samaistuttavia yhtä monelle ku tänä päivänä. Sen ajan räpit saatto olla vaikeita löytää samaistuttavuuspintaa esimerkiks keskiluokkaselle ihmiselle, Tuomas pohtii.

Konsta jatkaa Tuomaksen pohdintaa myös taloudellisesta näkökulmasta.

– On itestäänki selvää varmaan monelle, et räppi on nykysin isompaa kun kymmenen vuotta sitten. Se on myös hienoo et nykysi jengii myös elää räppäämällä tai töillä sen ympärillä. Ennen räpillä itsensä elättävät pysty laskee kymmenissä, mut nykysin niit on useita satoi mukaan lukien räppärit, labelit ja muut sidosryhmät. Taloudellinen kehitys genren ohella on huomattavaa kun se on valtavirtaistunut.

Tämän lisäksi päivätöitään Fullsteam Agencyllä tekevä Konsta kuvailee soundin laajenemisen positiiivisia puolia omin sanoin.

– Populäärimusiikki on nykysin tosi rap influenced niin sen vuoks, kuten Tuomas sano nii vaikee rajata et mikä on räppiä ja mikä ei. Positiivisesta kulmasta kun kattoo, niin nään sen nii et tavallaan jos esimerkiks sun täti on ennen sanonu, et hän ei tykkää yhtään räpistä, niin tänä päivänä sieltä luultavimmin löytyy joku ala-laji tai sub-genre mitä myös hän voi fiilata, just koska sitä samaistuttavuus pintaa on niin paljon enemmän. Tää mahdollistaa tavallaan semmosen koko kansan suosion räpille: Nyt voit löytää sielt melodisest laidast jotai mikä iskee jos boom bap räppi ei tunnu omalta. Kenttä on nykysin nii iso, et löytyy jokaselle jotain ja se on musta nykyaikana hieno asia. Et vaikka ei voi sanoo tavallaan mitä räp on nykyään, nii ehkä se on samalla se sen rikkaus, hän kuvailee lämpimästi.

Onko TikTok uusi sanomalehti?

Vaikka kymmenen vuotta on ihmisiässä lyhyt aika, ehtii sen aikana tapahtua yllättävän suuria muutoksia jatkuvasti kehittyvillä musiikin sekä teknologian kentillä. Viimeisten vuosien varrella monen media-alalla työskentelevän vakio työkaluihin ovat tulleet useat sosiaalisen median kanavat, joista TikTok on kätevä väylä etenkin artisteille levittää omaa musiikkiaan myös itsenäisesti ja ilman budjettia.

– Some mahdollistaa saamaan näkyvyyttä ilman levy-yhtiöö sillä et luo maksettui mainoksii tai jengi jakaa sun juttuu. Vuoskymmen sit haastikset on ollu se ainoo platformi saada näkyvyyttä, nykysin artisti voi tehä duunii sen eteen ite.

Suosikkialbumit ja -artistit vuosien varrelta

Pohtiessaan parhaita levyjä kuluneilta vuosilta on koko kolmikko hetken hiljaa: valinnan tekeminen on täysin mahdotonta. YouTuben puolella peräti 11,1 tuhatta tilaajaa omaava label on julkaissut vuosien varrella yli viisisataa kappaletta, joista katsotuimpiin videoihin kuuluvat muun muassa Lytän kappale Hoidetaan Van Hegenin ja Pajafellan kanssa, Musta-Listan Chillaa, MKDMSK:n Ota kiinni.

– Hiton vaikee sanoo suosikkia kun on tullu niin paljon uutta musaa kymmenen vuoden sisää. Jos meidän labelii miettii, nii isoimpii julkasuihin lukeutuu ainakin JXO, Likanen Etelä, Lika-Aki ja Horse Attack Sqwad, joiden kuuntelut menee siellä useemmissa miljoonissa, Tuomas miettii.

Parhaat yhteiset muistot porukka kokee muodostuneen yhteisen tekemisen äärellä.

– Överdogin sessarit on ollut sellasia missä on paljon hyvii muistoja. Kahet sessarit järjestettiin aikoinaan koko porukalle, et kaikki sai tulla studiolle. Iisi-I ja pari muuta tuottajaa teki biittei ja jengi kävi kopissa vuorotellen. Spotifysta löytyy muutama näit julkastuna, vaik Överdog artistinimellä. Tarkoitus ois järjestää sessareita tänä vuonna uudestaan!

Konsta jatkaa ajatusta seuraavasti.

– Nyt taas ku on päässy istuu jengin kaa studiolle ja kuuntelee biisei ja jauhaa suunnitelmist, nii tuntuu äärimmäisen merkitykselliseltä, etenki ku ei tossa pariin vuoteen päässy livenä näkee. Sitä mielellään nyt tekeekin taas jatkossa. Tulee tehtyy niin paljon koneella yksin, mutta noiden yhteisten musahetkien kautta tajuu sen et miks tätä oikeesti tekee. Kyl se on tosi eri fiilistellä niit biisei studiollaku yksin kotona.

Neuvona kolmikko antaa muutamia mieleenpainettavia vinkkejä

– Kannattaa muistaa et somessa näkyy vaa ne kaikkien onnistumiset. Musan teko on siinä ytimessä ja siihen omaan tekemiseen kannattaa keskittyä eniten. Älä vertaa itseäs muihin, se ei aja omaa uraa eteenpäin, Topi ja Konsta pohtivat yhteen ääneen.

Tuomas kannustaa jokaista tekemään taustatyöt uraa aloittaessa kunnolla.

– Kannustaisin kaikkia ottamaan selvää mahdollisimman paljon siitä musagenrestä, minkä sisällä toimii. Aina on varaa oppia enemmän, oli se sitten dokumenttien, musan tai kirjojen kautta. Tutustu muihin tekijöihin ja pohdi sitä kautta, että mikä voisi olla se oma polku tekemisen.

Pyöreitä vuosia juhlitaan pian Helsingin Ääniwallissa.

Viime kesänä, 2022 Överdogin ensimmäisestä julkaisusta tuli täyteen kymmenen vuotta. Levy-yhtiötä juhlitaan livekeikkojen muodossa Helsingin Ääniwallissa perjantaina 24. helmikuuta.
Pidempien livekeikkojen lisäksi illan aikana nähdään Överdog-megashow, jonka aikana lavalle nousee useampi artisti. Illan tunnelmaa pitää yllä DJ Loasteeze. Liput tapahtumaan myy Tiketti ja Eventual.