Rähinän kirja on nyt ulkona – tsekkaa Klangin poiminnat sisällöstä

Fintelligensin ja Kapasiteettiyksikön jäsenet poseeraavat mustissa vaatteissa.
Iso H, Elastinen, Uniikki, Andu ja Tasis perustivat Rähinä Records Oy:n syksyllä 2003. Possena Rähinä oli tuolloin ollut olemassa jo viiden vuoden ajan.

Seitsemän veljestä, seitsemän ei-niin-tunnettua faktaa.

Kotimaisen hiphop-skenen seuraajille seitsemästä veljeksestä puhuminen on tuonut jo parinkymmenen vuoden ajan mieleen muutakin kuin Suomen kansalliskirjailijan pääteoksen. Nyt myös ”Elaksis Kiven” johtaman seitsemän veljeksen tähänastisen tarinan pääsee lukemaan kirjan muodossa, kun 7 veljestä20 vuotta Rähinää on julkaistu.

Mutta mitä uutta tietoa pitkän linjan Rähinä-diggareille (tai heittereille) on tarjolla tietokirjailija Mikko Aaltosen toimittamassa uutuuskirjassa? Klangi päätti nostaa kirjasta esiin seitsemän ei-niin-tunnettua faktaa, joista ei ole puhuttu aiemmin julkisuudessa ainakaan tässä laajuudessa.

Tsekkaa lista alta. Suosittelemme kuitenkin lukemaan kirjan kokonaisuudessaan!

01. Iso H diilasi hasista uransa alkuaikoina

Iso H poltti säännöllisesti kannabista ennen Fintelligensin Renesanssi -esikoisalbumin julkaisua. Herttoniemessä varttunut tuottaja-MC alkoi myös itse myymään hasista kustantaakseen oman käyttönsä ja tienatakseen hieman taskurahaa.

Samoihin aikoihin Iso H oli jättänyt lukion kesken, mutta hän jatkoi silti koulunsa alueella liikkumista – tosin ilman koulukirjoja. Laittomia diilejä tehtiin kotibileiden lisäksi lukion ruokatuntien aikana.

Mutta miksi otimme tämän nyt jo useiden medioiden esiin nostaman paljastuksen mukaan listaukseen? No siksi, ettei tieto tule ihan tyhjästä niille jotka ovat kuunnelleet suomalaisen hiphopin klassikoita tarkalla korvalla. Esimerkiksi Punainen tiili -albumin nostalgiapitoiselta Silloin ennen -kappaleelta löytyy laini, jossa Avain puhuu itähelsinkiläisestä kollegastaan: ”Ku oli vaikeeta, diilasit Hertsikassa nippii”. Yhtä lailla Fintelligensin Katujen jättämät jäljet -raidalla viitataan kaksikon toisen osapuolen taaksejääneeseen elämänvaiheeseen, ja siksi kirjan aihetta käsittelevä luku onkin samanniminen.

Iso H:n mukaan hän päätti keskittyä ainoastaan levyjen diilaamiseen huomattuaan työmuistinsa heikentyneen polttelun seurauksena. Kannabiksen käyttö heijastui suoraan musiikintekoon, sillä ideat uusista värssyistä tai biiteistä saattoivat unohtua nopeasti mikäli niitä ei kirjoittanut heti ylös. Lopullisen päätöksen sekä käytön että myynnin lopettamisesta ja musiikkiuralleen omistautumisesta artisti teki yhden huonon käyttökokemuksen jälkeen tajutessaan vastuunsa muillekin kuin itselleen.

02. Fintelligensin esikoissingle Sonylla olisi voinut olla jotain ihan muuta

Vuonna 1999 julkaistu Voittamaton on paitsi yksi suomalaisen hiphopin isoimmista klassikoista niin myös se kappale, joka avasi tulvaportit suomenkieliselle rap-musiikille. Mikäli Fintelligensillä ei olisi ollut niin tarkka visio tekemisistään, niin kaksikon pelinavaus olisi saattanut olla ihan toisenlainen.

Ensimmäisenä Fintelligensistä kiinnostui BMG, jonka artisteihin lukeutunut ruotsalainen Petter oli pääsyyllinen länsinaapurissa jo alkaneeseen hiphop-buumiin. Duo soitti levy-yhtiön tuotantopäällikkö Asko Kalloselle pari-kolme demoa, joihin lukeutui julkaisemattomaksi jäänyt Kovaa peliä Pohjolassa. Kallonen ei kuitenkaan heidän mielestään ymmärtänyt alkuunkaan mistä Fintelligensin musiikissa oli kyse, joten osapuolten väliset keskustelut jäivät yhteen tapaamiseen.

Muutama kuukausi myöhemmin Fintelligens sai puhelun Sonylta. Heti ensimmäisessä tapaamisessa Sonyn promootiopäällikkö ilmoitti demoraakileiden olevan jo täysin julkaisuvalmiita ja että Kovaa peliä Pohjolassa voitaisiin julkaista heti singlenä. Elastinen ja Iso H halusivat lafkan innostuksesta huolimatta ottaa aikalisän tehdäkseen kokonaan uuden kappaleen, josta tulisi ensimmäisen albumin ensimmäinen single.

Useamman kuukauden viivästyksen jälkeen kaksikko toimitti Sonylle Voittamattoman, mutta kohtasi samalla hetkeksi painajaismaisen skenaarion. Levy-yhtiö halusi kappaleeseen lisää tunnistettavuutta ja ehdotti yhteistyötä pop-hiteistään tunnetun tuottaja-laulunkirjoittaja Maki Kolehmaisen kanssa. Elastinen ja Iso H tyrmäsivät ajatuksen suoralta kädeltä, ja lopulta Hoo lisäsi itse kappaleen kertosäkeeseen tarttuvuutta.

03. Asa kieltäytyi kahdesta isosta yhteistyökappaleesta

Oman polkunsa kulkijana mutta samalla kentän ehkä aktiivisimpana fiittaajana tunnetulla Asalla oli mahdollisuus päästä mukaan kahdelle korkean profiilin kappaleelle. Toinen niistä oli DJ RZY:n vuoden 2011 Tervetuloo Helsinkiin -posseraita ja toinen Profeetat-kaksikon Pipefest.

Vapaa-aikanaan nollabudjetilla Tervetuloo Helsinkiin -kappaleen ja sen videon tuottanut Joonas Wörlin olisi halunnut Asan mukaan raidalle, mutta tämä ei syystä tai toisesta innostunut ajatuksesta. Lopullisella kappaleella olivat Wögän itsensä lisäksi mukana Tasis, Elastinen, Juno, Mikael Gabriel, Timo Pieni Huijaus, Spekti, Uniikki, Stig, Cheek ja Davo.

Kirjan mukaan Asa harkitsi pitkään Suomen ensimmäiselle hiphop-festarille omistetulle tribuutille osallistumista. Hän päätti kuitenkin kieltäytyä kunniasta, sillä ei pystynyt allekirjoittamaan kokonaisuutta. Asalle kaavailtu osuus meni lopulta hiphop-piirien yhteisöllisyyden puolestapuhujana tunnetulle Palefacelle.

”Pipefest-biisissä mulle henkilökohtaiseksi ongelmaksi muodostui metatason puuttuminen siitä tekstistä. Se ei olisi tuntunut omalta, räpätä suoraan siitä, mistä biisin otsikko kertoo. Ei enää nykypäivänä”, Asa perustelee päätöstään kirjassa.



04. Ezkimo halusi mukaan Rähinään

Vuosituhannen taitteen isoihin kotimaisiin rap-nimiin lukeutunut ja nyt jo edesmennyt Ezkimo pyysi aikoinaan päästä jäseneksi Rähinään. Kirjan mukaan Ivalossa varttunut artisti soitti pääkaupunkiseudulle muutettuaan Iso H:lle ja kysyi mahdollisuutta liittyä tuolloin seitsemänhenkisen possen jatkoksi.

”Meillä ei ollut mitään Ezkimoa vastaan, mutta emme ottaneet häntä mukaan Rähinään, koska emme tunteneet häntä riittävän hyvin. Rähinään ei käytännössä päässyt mukaan kukaan, joka ei ollut alkuperäistä kaveripiiriämme. Olimme silloin, ja olemme jossain määrin edelleen, varsin suljettu yhteisö”, Iso H kertaa kirjassa.

Ezkimo oli kuitenkin hetken aikaa mukana Hyvät Levyt -yhteisössä, jossa vaikutti Fintelligensin DJ:nä aika lailla tasan yhden promokuvaussession ajan toiminut Juhani Saksikäsi. Myöhemmin hän perusti oman Terroristereo-klikkinsä.

Vaikka Ezkimo ei koskaan päässytkään Rähinään, niin hänen Terroristereo-yhteistyökumppaninsa Joniveli sen sijaan pääsi ainakin jossain mielessä. Jyväskyläläinen julkaisi Rähinän Alarm Entertainment -alalevymerkin kautta kaksi sooloalbumia ja levytti labelille myös kolmannen albumin, jota ei ole ainakaan toistaiseksi julkaistu. Lisäksi hänen biittejään kuultiin muun muassa Fintelligensin ja Kapasiteettiyksikön julkaisuilla.

05. Rähinän oma vaatemerkki kaatui taloudelliseen mahdottomuuteensa

Rähinän suunnitelmissa oli rapakon takaisten esikuviensa mallin mukaisesti myös oman vaatemerkin lanseeraaminen. Siinä missä esimerkiksi Jay-Z:llä ja tämän Roc-A-Fella Recordsilla oli oma Rocawear-vaatemerkkinsä, oli Rähinällä tarkoitus olla vastaavasti Varuste-niminen vaatebrändi.

Uniikki ehti pariinkin otteeseen namedropata brändin nimen Kapasiteettiyksikön syksyllä 2004 julkaistulla Usko parempaan -albumilla. Muun muassa useista Rähinän alkuaikojen levynkansista vastannut Jani Tolin suunnitteli Varusteelle sen ensimmäisen logon. Lisäksi Kone Helsinki -merkin Kalle Kuusela tuli mukaan auttamaan kontaktiensa kanssa.

Myöhemmin Rähinän merchandise-tuotteissa elämäänsä jatkaneen nimen matka omana vaatebrändinään jäi kuitenkin alkutekijöihinsä. Levy-yhtiö tilasi Turkista yhden ison erän Varusteen t-paitoja, mutta laajempi tuotanto olisi vaatinut huomattavasti enemmän resursseja.

”Pian realiteetit löivät vasten kasvoja. Halusimme teettää omia farkkuja, mutta niitä olisi täytynyt tilata vähintään 10 000 paria, ja se olisi maksanut meille 70 000 euroa. Täysin mielikuvituksellinen summa. Ja tämä olisi ollut hintalappu vasta ensimmäiselle erälle farkkuja. Hanke osoittautui taloudellisesti mahdottomaksi”, Tasis toteaa kirjassa.



06. Brandonin esikoisalbumi oli iso floppi

Rähinän vuonna 2004 lanseeraaman Alarm Entertainmentin ensimmäisen artistikiinnityksen Brandonin kohdalla planeetat olivat kaikkea muuta kuin linjassa taloudellisesta näkökulmasta. Vaikka sitä ei suomalaisen hiphopin lamavuosien aikana ulospäin ehkä huomannutkaan, niin englanninkielistä materiaalia tehneen itähelsinkiläisen esikoisalbumi tuotti levy-yhtiölle raskaat tappiot.

Suomen ja Yhdysvaltojen kaksoiskansalaisen The Outcome -levystä oli tilattu 4000 kappaleen painos, mutta sitä saatiin lopulta myytyä ainoastaan noin kolmesataa kappaletta. Levyn tuotantoon ja markkinointiin oli satsattu tuoreen indielabelin mittakaavassa isosti, joten Rähinä otti projektin floppaamisesta kymmeniä tuhansia euroja takkiin. Vertailun vuoksi kannattaa huomioida, että saman vuoden kaupallisesti menestynein kotimainen rap-albumi (Asan kuumeisesti odotettu Leijonaa metsästän) myi ainoastaan 4500 kappaletta.

”Brandonin ura jäi pahasti telineisiin sen debyytin jälkeen. Se oli aika vitun kauheaa. Kävin henkilökohtaisesti Berliinissä musiikkialan messuilla puskemassa sitä ulkomaillekin. Andu puolestaan kävi Hampurissa Midemin messuilla luomassa kontakteja ja etsimässä tahoa, joka voisi toteuttaa Brandonin kansainvälisen julkaisun. Me epäonnistuttiin kuitenkin ihan täysin. Se levy ei liikkunut mihinkään. Taisin sanoa näihin aikoihin Brandonille vitsinä, että seuraavan levyn ’on muuten sitten parempi olla The Income’. Voi olla, ettei se vitsi hirveästi naurattanut artistia itseään”, Elastinen toteaa kirjassa.

Toisaalta takaisku herätti Rähinän leirissä entistä isomman nälän löytää Alarm Entertainmentille artisti, jonka kautta levy-yhtiö pääsisi nousemaan uudelle tasolle. Vastaus tilanteeseen löytyi Lahdesta ja loppu on historiaa.

07. Elastisen Snoop Dogg -fiitin hinta oli 30 000 dollaria

Elastinen keikkaili vuonna 2014 samaan aikaan Tampereen Blockfesteillä Snoop Doggin kanssa. Tapahtuman backstagella Rähinän keulahahmo päätti kysyä länsirannikon ehkä tunnetuinta rap-nimeä fiittaamaan uudelle albumilleen, ja tämä oli suostunut mukaan heti.

Useista yrityksistä huolimatta Elastinen ei kuitenkaan onnistunut tavoittamaan maailmanlaajuisesti tunnettua supertähteä tapahtuman jälkeen. Lopulta hän sai Los Angelesissa ollessaan tekstiviestin manageriltaan, joka välitti vastauksen Snoopin leiristä. Yhteistyö onnistuisi, jos Elastinen toimittaisi 30 000 dollaria vuorokauden sisällä tämän toimistoon. Fiitti tulisi kahden viikon sisällä mailin kautta.

Koska useimmilla ei normaalisti ole montaa tonnia käteistä mukanaan, joutui Elastinenkin tekemään nopeita liikkeitä haaliakseen rahat kasaan. Ticobuin onneksi hänen kanssaan samassa pöydässä sattui istumaan kaupunkiin muuttanut ja paikallisen pankkitilin avannut Vain elämää -kollega Vesala, joka lainasi rahat.

”Olin jättänyt juuri kolmekymmentä kiloa käteistä tuntemattomalle tyypille keskellä losangeleslaista ghettoa ja nyt piti vain luottaa siihen, että saisin vastineeksi fiitin yhdeltä maailman suurimmista räppitähdistä. Totaalisen epätodellinen tilanne”, Elastinen muistelee Koko yö -kappaleen taustoja.