Skorpioni on kotimaisen rap-kentän murroksen keskiössä

MELO poseeraa aurinkolasit päässä.
MELO on yksi uuden aallon seuratuimmista tulokkaista.
Helmi Padatsu

Skorpioni johdattaa kohti 2020-lukua.

Ei tarvitse edes olla kovin tarkkanäköinen huomatakseen, että kotimaisen hiphopin kentällä on tällä hetkellä meneillään iso muutos. Vuosikausien ajan festareiden tärkeimmät keikkaslotit olivat samojen nimien hallussa, mutta nyt tilalle on selkeästi nousemassa uusi sukupolvi, joka tulee määrittelemään suunnan jatkossa.

Toisaalta tässä ei ole mitään uutta: asioilla on tapana kulkea sykleissä. Mikäli historiaa katsoo taaksepäin, niin on helppo todeta, että monet takavuosien isoimmista rap-klassikoista ovat saaneet alkunsa nimenomaan parikymppisten suunnannäyttäjien käsissä. Sen ikäisten kuin MELO ja IBE.

Yhteistä näille kahdelle helsinkiläisartistille on ikäluokan lisäksi se, että heidän taustallaan vaikuttaa sama levymerkki eli Skorpioni. Suoria vertauksia esimerkiksi Tasoi Recordsiin tai PME:hen ei kuitenkaan kannata lähteä tekemään, vaikka label onkin noussut nopeasti uuden aallon tärkeimpien levylafkojen joukkoon.

”Skorpioni ei ole pelkkä labeli, vaan luova kollektiivi”, viime syksynä esikoisalbuminsa julkaissut 19-vuotias IBE avaa.

Täsmentäminen on aiheellista, sillä saman nimen alla tehdään musiikin julkaisemisen ohella paljon muutakin. Yrityksen toimenkuvaan kuuluu muun muassa kuva- ja videomateriaalin tuottaminen, tapahtumien järjestäminen, vaatteiden tekeminen sekä sisältökuratointi. Skorpioni onkin luonnehtinut itseään alusta asti kulttuurialan konsulttiyhtiöksi.

IBE:n esikoisalbumi julkaistiin viime syksynä. Heti joulun alla hän sai Tavastian tukkoon Cledoksen kanssa.

Julius Konttinen

Iso kuva

Kaikki lähti liikkeelle ennen kaikkea sosiaalisesta tilauksesta. Skorpionin perustajat eivät halunneet jämähtää paikoilleen. Henrik ”Herkules” Suhonen, DJ Double MCool DJ Pinball sekä valokuvaaja Julius Konttinen päättivät sekoittaa pakkaa ja luoda jotain uutta.

Pitkään samalla alalla toiminut nelikko huomasi, että lyömällä resurssinsa ja osaamisensa yhteen heidän on mahdollista viedä oma tekemisensä uudelle tasolle. Yhteistyön lähtökohdaksi muodostui halu ajatella asiat uudestaan antamalla ääni nuorille ja lahjakkaille tekijöille ilman, että heidät lukitaan johonkin kuluneeseen kaavaan. Kenelläkään heistä ei ollut tarvetta lähteä elämään omaa nuoruuttaan uudestaan.

Toisin sanoen Skorpionin visiona on tukea nuorten tekijöiden omia tapoja ja tyylejä, joiden pohjalta rakennetaan pitkällä tähtäimellä isoa kuvaa. Tämä on herättänyt kiinnostusta monissa artistilupauksissa, joita on myös päädytty ottamaan labelille.

Skorpionin tuoreimpiin sainauksiin lukeutuvat Sliki & HamuelosFETTI sekä SKII 6. Kotimaisen r’n’b:n tulokaskaksikko julkaisi hiljattain esikoislevynsä Monspilla, kun taas FETTI on tehnyt itselleen nimeä osana turkulaista Mauno Gang -kollektiivia. SKII 6 nousi monien tutkalle viimeistään Tasoi-yhteyksiensä kautta.

”Skorpionilla on hyvä homma tulilla, brändi on mystinen ja tyylikäs mutta samalla luotettava – kaikki avaimet näyttäisivät olevan hallussa. Skorpioni edustaa sitä miltä kuvittelen musiikin uudemman aallon sekä näyttävän että kuulostavan”, tulevaa soolo-EP:tään valmisteleva FETTI kiteyttää.

Brändistä on jo nyt onnistuttu luomaan laadun tae. Esimerkiksi vuoden kehutuimpiin kotimaisiin rap-levyihin lukeutuvan DJ Ibusalin Yksin kotona 17 -albumin julkaisijana toimi Skorpioni. Seuraavaksi putkessa on ainakin kongolaistaustaisen NCO:n ROADLYFE-albumi.

Viimeisimpänä oman projektinsa on kuitenkin julkaissut MELO, jonka kiinnityksen takana oli osittain hänen labelmatensa.

”Olin kuunnellut MELO:n musiikkia netissä ja ehdotin Herkulekselle sainausta. Juteltiin myös Melon kanssa netissä jonkin verran ennen tapaamista”, IBE kertaa.

Hetkinen. Onko Skorpionilla artisti siis muutakin kuin artisti?

”En halua määritellä tarkemmin asemaani Skorpionin sisällä – me emme toimi samoin kuin tavalliset levy-yhtiöt”, IBE kuittaa.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.

Uuden aallon kärjessä

Ihan tyypilliseksi rap-artistiksi MELO:akaan ei voi luonnehtia. Vasta muutaman vuoden ajan omaa materiaaliaan tehneen nuoren nousu tuntemattomuudesta genren seuratuimpien tulokkaiden joukkoon on tapahtunut poikkeuksellisen nopeasti. Ensimmäisen EP:nsä Nummelassa varttunut artisti julkaisi alkuvuodesta, ja nyt ulkona on jo esikoisalbumi FREDA 4EVA.

SoundCloudissa julkaisemallaan Globoi-mixtapellaan tulokas on päässyt työskentelemään jopa Chief Keefiä, Migosia ja Young Thugia tuottaneen CashMoneyApin kanssa. Esikoisalbumillaan hän päätti kuitenkin luottaa omilta kotikulmiltaan tuttuun tuottajaan.

”Me oltiin 4evan kanssa joka päivä studiolla vaan tekemässä musaa eikä mietitty sitä sen kummemmin, ja sit me tajuttiin jossain vaiheessa et meillä on albumi valmiina. Matalapaine tuli tehtyä ehkä skidisti enemmän kiireessä”, sisäpiirin läpästä nimensä saanut MELO kertaa.

Eron kuulee lopputuloksessa, sillä albumi on astetta harkitumman kuuloinen kokonaisuus. Mutta minkälaisen viestin MELO haluaa materiaalillaan välittää?

”Haluisin et jengillä jää käteen mun musasta toivoa, nälkää, hyvällä tavalla kanavoitua vihaa ja energiaa. Mun sanoma on et sä voit tehä ihan mitä sä haluut jos sä vaa pistät sun energias kiinni siihen.”

Uuden albumin julkkaribileet järjestetään lauantaina 20. lokakuuta Ääniwallissa. Lauteilla nähdään myös IBE, Versace Henrik, Mauno Gang, Sliki & Hamuelos sekä Cavallini & Shrty. Energiasta ei MELO:n mukaan tule olemaan puutetta.

”Shit lit niiku coltti ja tälläi”, MELO päättää.