Pääkaupunki-näyttely esittelee Jyväskylän roolin suomiräpin kehtona

Rekami (vasemmalla) ja Gettomasa (oikealla) esiintyvät lavalla vuonna 2013, mikrofoni kädessä ja yleisö taustalla.
Jyväskyläläisartistit Rekami ja Gettomasa esiintymässä vuonna 2013.

Jyväskylä nousee jälleen suomiräpin valokeilaan, kun Aalto2-museokeskuksessa avautuu hiphop-kulttuuriin keskittyvä Pääkaupunki-näyttely lauantaina 18. toukokuuta.

Jyväskylä valmistautuu avaamaan näyttelyn tänä lauantaina 18. toukokuuta, kun Pääkaupunki – Sämplejä JKL-räpin historiasta avautuu Aalto2-museokeskuksessa. Pääkaupunki-näyttely jatkuu 5. tammikuuta 2025 saakka ja tarjoaa kattavan katsauksen kaupungin hiphop-kulttuurin kehitykseen vuosina 1990–2015. Kyseessä on jo toinen kotimainen hiphop-näyttely vuoden sisään; viime vuoden lopussa, juuri hiljattain ovensa sulkeneessa Helsingin Musiikkimuseo Famessa, järjestettiin Palefacen kuratoima suomiräpin 40-vuotisjuhlanäyttely.

Suomiräpin historiaa Keski-Suomessa

Näyttely esittelee Jyväskylän nousun suomiräpin pääkaupungiksi, korostaen paikallisten artistien, tuottajien ja hiphop-kulttuurin vaikuttajien merkittävää roolia. Esillä on harvinaisia tallenteita, esineitä ja muotia, jotka kertovat tarinoita ja tarjoavat ajankuvaa menneiltä vuosikymmeniltä. Näyttelyn suunnittelussa on ollut mukana joukko jyväskyläläisen räpin pioneereja, kuten Ossi Valpio (Soul Valpio), Pyry Jaala (Are) ja Joni Vanhanen (Joniveli/Wanha).

Are (edessä), Kriso, Läde, Supa Sampsa ja Shimba Setä vuonna 2009.

Eero Myllymäki

Hiphop-kulttuurin elementit ja vaikutus

Näyttely avaa hiphop-kulttuurin neljä keskeistä elementtiä: DJ-toiminta, tanssiminen (breaking), graffiti ja räppääminen (MCing). Lisäksi se tarjoaa katsauksen hiphop-kulttuurin synnystä New Yorkin Bronxissa ja sen maailmanlaajuisesta noususta. Näyttelyssä käsitellään myös hiphopin liittymistä tasa-arvoon ja antirasistiseen työhön, mikä on ollut keskeinen osa kulttuurin historiaa.

Aikakausien läpileikkaus

Näyttely on jaettu kolmeen osioon, jotka käsittelevät eri aikakausia. Ensimmäinen osio kattaa 1990-luvun, jolloin jyväskyläläinen hiphop-kulttuuri alkoi muodostua. Toinen osio keskittyy 2000-luvun alkuun, jolloin suomiräpin suosio kasvoi merkittävästi. Kolmas osio käsittelee vuosia 2010–2015, jolloin Jyväskylä vakiinnutti paikkansa suomiräpin merkittävänä keskuksena.

Näyttely on osa laajempaa The Pool -kokonaisuutta, joka yhdistää Alvar Aallon arkkitehtuuriperinnön, kansainvälisen rullalautailukulttuurin sekä rap- ja hiphop-kulttuurin. Näyttelyn on tuottanut Keski-Suomen museo, ja se tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua suomiräpin kehitykseen ja kulttuurin monimuotoisuuteen.

Lisätietoja näyttelystä ja lipunmyynnistä löydät Aalto2-museon verkkosivuilta.