Iben albumi RÄPPÄRI – huipulla on yksinäistä

Ibe istuu matkalaukun päällä.
Julius Konttinen

Kun Ibe julkaisee albumin, odotukset ovat korkealla.

Ibe julkaisi perjantaina 3. marraskuuta uuden albumin – RÄPPÄRI:n. Kuluva vuosi on kiistatta ollut artistin tähän mennessä suurin musiikillinen vuosi hänen esiinnyttyä ennen albumin julkaisua kaiken kaikkiaan 17 biisillä vierailut mukaan lukien. Tuntuu siis tavallaan absurdilta, että mukaan mahtuu myös albumin mittainen kokonaisuus; toisaalta albumilta löytyy myös neljä singleä, joten kenties levyn julkaiseminen oli jo pitkään tiedossa.

Etenkin aivan viime vuoden lopussa julkaistu albumilta löytyvä single FAMOUS tuntuu biisinä jokseenkin käänteentekevältä esitellen aiempaa röyhkeämpää, levyn nimen mukaisesti räppärimpää Ibeä. Teemat, joita uudella albumilla käsitellään, ovat kaikessa rehellisyydessään totuttua kauempana monen kuuntelijan arkea, mutta silti artistille henkilökohtaisen kuuloisia. Varsinaiseksi teema-albumiksi projektia on vaikea kutsua, mutta biisien tarinoiden jonkinlaiseksi kattokäsitteeksi voisi mainita ”räppärin elämän”, ikään kuin elämisen huipulla suosion ja ihmisten ympäröimänä, mutta silti yksinäisenä. Tätä teemaa kuvaa etenkin viimeinen kappale SKYLINE.

Tarkastellessa albumia, tuntuu myös avausraita usein jokseenkin merkittävältä. Tällä kertaa tätä roolia kantaa kappale MÄ EN VOI HÄVII, joka tuntuu kertovan artistin mielentilasta ja halusta voittaa. Sitä, miten se saavutetaan, avataan myöhemmillä biiseillä lisää. Välissä sukelletaan myös maallisempiin teemoihin, kuten ihmissuhteisiin, joilta harva meistä välttyy – edes räppäri. Kun kuuntelee tarkkaan, on albumin teksteistä siis löydettävissä paljon samaistuttavia merkityksiä aina ihmissuhdekipuiluista elämän yksinkertaisiin iloihin. Ibe tuntuu avaavan levyllä jopa totuttua enemmän omaa elämänfilosofiaansa, jonka mukaan räppäri kaikkien paineiden keskellä elää.

Tyyliltään RÄPPÄRI tarjoaa paljon juuri sitä itseään eli rap-musiikkia, onnistuen kuulostamaan ei-ennestään tutulta. Tuotannoltaan albumilta löytyy melko monipuolinen kattaus meneviä rap-biittejä kotimaan ykköstuottajilta. Yksittäisen vastaavan tuottajan puuttuminen kuitenkin luo jonkin sortin hajontaa, minkä johdosta monet albumin biiseistä ovat vahvoja yksilöitä. Jälkensä albumin tuotantoon ovat jättäneet Kah PaoMiikka KoivistoMaximSalahpolo ja Remynotagain, joista kaksi viimeisenä mainittua vastaavat suurimmasta osasta tuotantoa.

Päällimmäisenä albumi muistuttaa siitä, kuinka suuriin saappaisiin vasta 24-vuotias artisti on itsensä saattanut. Ennen RÄPPÄRI:ä peräti neljä albumia ja kaksi mixtapea julkaissut Ibe lukeutuu kiistämättä kotimaan suurimpiin rap-artisteihin, myös ilman etuliitettä. Mainittakoon siis myös korkeat odotukset, jotka artistiin kohdistuvat albumia julkaistessa – jos taustalta löytyy muun muassa Emma-voittaja perkele! ja suomirapin ehdoton klassikko Ibelius, ei ole helppoa miellyttää ainakaan kaikkia.

Kyseinen kehityskulku albumien saralla tuntuu suomiräpin kuluttajalle tutulta muidenkin artistien kohdalla – esimerkkinä tästä toimii kontrasti Sexmanen albumien Väärinymmärretty ja Sextape II välillä. Kakkosalbumi Väärinymmärretty on kivun ja tunteen täyteinen taiteellisesti loppuunhiottu kokonaisuus ja Sextape II puolestaan enemmän fiilistelyä.

Vaikka perjantaina julkaistu RÄPPÄRI tuntuisi kertovan tarinoita kiiltävästä ulkokuoresta ja luksus-elämäntyylistä, on sen erityinen vahvuus lyyrisyys ja sukeltaminen lähelle artistia – kuuntele siis tarkkaan.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.