Jyväskyläläisbrändi Justudios toi näytöksellään katumuotia Helsingin muotiviikoille

Saga Pennanen

Näytöksessä nähtiin paljon jyväskyläläistä osaamista aina musiikista kenkiin saakka.

Vaatebrändi Justudios otti viime viikonloppuna mittavan askeleen, sillä se nähtiin Helsinki Fashion Week -tapahtumassa. Kyseessä oli brändin ensimmäinen varsinainen muotinäytös ja se piti sisällään 16 asua. Brändin perustaja, jyväskyläläinen Vilma Uuttu kuvailee kokonaisuuden kokoavan yhteen suurelti kaiken sen, miltä haluaa brändin näyttävän.

– Nimesin kokonaisuuden Base collection -nimellä, koska se kokos yhteen sen, mitä Justudios on ollut tähän mennessä ja tulee myös olemaan. Mukana oli myös monia vaatteita, joita en ollut vielä toteuttanut aiemmin, koska ei vaan ollut kapasiteettia. Osa vaatteista oli siis ensimmäisiä sampleja ikinä, hän kuvailee.

Kokoelmassa ja sen toteutuksessa korostuvat samat arvot, kuin aina ennenkin – etenkin vastuullisuus on keskeinen periaate brändin takana. Suurin osa kankaista on kotimaisia ja monet brändin vaatteet on rakennettu kierrätetystä materiaalista; catwalkilla nähtiin niin käytetyistä farkuista ommeltu mekko, kuin myös moottoripyörän osilla detaljoidut irtohihat ja housut. Uuttu itse kuvailee Justudiosia vastuulliseksi unisex-katumuotibrändiksi.

Alla Jeroen Provoostin kuvia brändin näytöksestä.

Tärkeää on myös yhdessä tekemisen ilo ja mahdollisuus tarjota työtä osaaville tekijöille aina lähipiiristä muihin alalla työskenteleviin. Tiimi brändin taustalla on jo itsessään laaja ja näytöksen toteuttamisessa oli mukana entistä useammat kädet. Ompelemisesta vastasivat Uutun itsensä lisäksi Aleksi Peräkylä ja Klangin haastattelussakin vieraillut Leevi Lyytinen. Myös kaksi näytöksen malleista oli itse valittuja.

Uuttu kertoo, että jyväskyläläisyys on myös kantava teema ja se näkyi näytöksessä saakka; kengät olivat Beyondista, aurinkolasit Stranger Helsinki -merkkiset, mallien kantamat skeittilaudat jyväskyläläisen Ilona Rakkolan maalaamat ja musiikki paikallisen Shyne Clubin näytöstä varten tekemää.

Aiemmin lukuisia pop up -tapahtumia brändin alla järjestänyt Uuttu kertoo, että näytös opetti eniten organisoinnista ja kuinka laaja tiimi mahdollistaa suurienkin asioiden toteutumisen lopulta käden käänteessä, vaikka ajallisesti prosessi oli pitkä. Seuraavaksi tähtäimessä on julkaista näytöksen vaatteita myyntiin ja suunnitella loppukesälle uusi pop up.

– Pop upeissa parasta on kun pääsee järkkäämään kokonaisen tapahtuman, johon kuuluu vaatteiden lisäks paljon muutakin sekä pääsee tapaamaan ihmisiä. Ne myös antaa paljon enemmän, kun pelkkä nettikauppamyynti, kun asiakkaat pääsee näkemään vaatteen livenä ja testaamaan päälle.

Alla kokoelman vaatteita Saga Pennasen kuvaamana Suomenlinnassa.