Älypuhelin syrjäyttää autoradion – Suomalaiset kuuntelevat musiikkia uudella tavalla

Ihminen makoileee lattialla kuunnellen radiota. Suomalaiset kuuntelevat musiikkia uudella tavalla!
Älypuhelin on vihdoin ajanut radion ohitse.
Eri Nopanen / Unsplash

Musiikinkuuntelun tavoissa on tapahtunut käänne. Älypuhelin on noussut ensimmäistä kertaa autoradion rinnalle suomalaisten suosituimmaksi välineeksi musiikin kuuntelussa.

Älypuhelin on noussut ensimmäistä kertaa autoradion rinnalle suomalaisten suosituimmaksi välineeksi musiikin kuunteluun, kertoo Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimus. Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2025 tehtyyn tutkimukseen vastasi 1 095 suomalaista 13–75 vuoden ikähaarukasta.

Lue myös: Tutkimus: Musiikki parantaa työhyvinvointia – 65 % suomalaisista kokee sen tärkeäksi

Älypuhelin vahvistaa asemiaan

Tutkimuksen mukaan sekä autoradion että älypuhelimen kautta musiikkia viikoittain kuuntelee 73 prosenttia suomalaisista. Puhelimen käyttö on hienoisessa kasvussa (+1 %), kun taas autoradion suosio on laskussa (-1 %). Päivittäisessä kuuntelussa alle 45-vuotiaat suosivat selvästi puhelinta, vanhemmat taas turvautuvat edelleen autoradioon.

Älykaiuttimien käyttö on hienoisessa nousussa, ja myös tietokoneen sekä erillisen radiolaitteen käyttö on kasvanut vuoden 2024 tasosta. Puhelimella kuunnellaan eniten musiikkia suoratoistopalveluista.

– Ensimmäinen suosittu digitaalinen musiikinkuuntelun kanava oli YouTube, joka tavoittaa edelleen lähes 90 prosenttia suomalaisista. Spotifyn maksullista tai ilmaista versiota käyttää noin 68 prosenttia suomalaisista. Joka viides iäkkäämpi ei tunne kaipaavansa Spotifya tai muuta musiikin suoratoistopalvelua, vaan toistaiseksi radio, äänitteet, televisio, konsertit ja YouTube riittävät. Iäkkäämpien ikäryhmä hidastanee lähivuosinakin striimauspalveluiden sinänsä hyvin todennäköistä kasvua, tutkija Kari Tervonen arvioi.

Älypuhelin ja autoradio jakavat ykkössijan musiikin kuunteluvälineinä.

Teosto

Musiikki on tärkeää 88 prosentille suomalaisista

Tutkimus paljastaa, että musiikki on erittäin tai melko tärkeää 88 prosentille suomalaisista. Erityisen merkityksellistä musiikki on nuorille: 19–25-vuotiaista 66 prosenttia sanoo sen olevan erittäin tärkeää. Lisäksi 90 prosenttia suomalaisista osaa nimetä oman lempiartistinsa, ja noin 40 prosentilla on pysyvämpi seurantasuhde johonkin artistiin.

Musiikilta haetaan ennen kaikkea iloa (68 %), nostalgiaa (58 %) ja rauhoittumista (53 %). Nuoremmat suomalaiset etsivät musiikista tyylikkyyttä ja samaistuttavuutta, iäkkäämmät taas arvostavat karismaa ja oman tien kulkemista.

Musiikkimaku: pop hallitsee, rap nuorten ykkönen

Suomenkielinen pop on jo toista vuotta putkeen suomalaisten suosikkimusiikkityyli. Hiphop ja rap ovat nuorten selvä ykkösgenre, ja metallimusiikki kerää eniten tosifaneja. Yllättäen myös rock on noussut vuoden aikana, ja EDM:n suosio on kymmenessä vuodessa vaihtunut rapin valtavirraksi.

Kesän 2025 puhutuimpia hittejä olivat muun muassa KAJ:n Bara bada bastu, Haloo Helsingin Gardenia ja Turistin Liike on lääke.

Jos ylimääräistä rahaa olisi, suomalaiset käyttäisivät sen mieluiten konserttilippuihin.

Teosto

Musiikkitapahtumat kiinnostavat, mutta talous rajoittaa

Tammi–heinäkuussa 2025 kaksi miljoonaa suomalaista (45 %) osallistui maksulliselle keikalle tai festivaalille – prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Maksuttomissa musiikkitilaisuuksissa kävi noin 35 prosenttia suomalaisista.

Perinteisten festivaalien kävijämäärät kuitenkin putosivat arviolta 10 prosenttia, syynä taloudellinen epävarmuus ja kulutuskäyttäytymisen muutos. Jopa 37 prosenttia suomalaisista kertoi jättäneensä kesällä ainakin yhden festivaalin väliin rahatilanteen vuoksi, mikä on seitsemän prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2024.

– Keikoilla ja festivaaleilla käyneiden osuus suomalaisista on koronavuosia lukuun ottamatta pysynyt vakaana 15 vuotta. Suuri harppaus stadionkeikkojen ja festivaalien suosiossa nykytasolle koettiin 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Livemusiikkitapahtumissa kavereiden kanssa yhdessäolon merkitys on kohonnut vuosien mittaan, mikä on suosinut kaikkein isoimpia tilaisuuksia, Tervonen analysoi.

Tekoälymusiikki ei kiinnosta

Tutkimuksen yllättävä havainto on, että suurin osa suomalaisista ei ole kuunnellut kappaletta, jonka tietää tekoälyn tekemäksi. Vain noin joka kymmenes kertoo tehneensä niin viimeisen viikon aikana. Tämä kertoo siitä, ettei tekoälymusiikki ole vielä onnistunut herättämään suurta kiinnostusta.

Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Teosto • Musiikki (@teostoofficial) jakama julkaisu

Lähde: Teosto