Striimauspalvelu TIDAL uudistaa tulonjakoa artisteille

TIDAL on alun perin Norjassa perustettu striimauspalvelu, jonka Jay-Z osti ja lanseerasi uudelleen vuonna 2015.

Uudistus on tehty erityisesti pienten artistien etua ajatellen.

Yhdysvaltalainen striimauspalvelu TIDAL julkisti suunnitelmiaan ensi vuodelle. Kiinnostavimmat uudistukset fanien kannalta liittyvät rojaltien jakoon artisteille. Nykyisen alan standardin mukaan kaikkien käyttäjien rahat menevät yhteen pottiin, josta ne jaetaan striimausmäärien mukaan artisteille. Käytännössä jokaisen kuuntelijan kuukausimaksuista osa menee palvelun kuunnelluimmille artisteille huolimatta siitä kuunteleeko heidän kappaleitaan.

TIDAL haluaa toimia esimerkkinä muille palveluille. Jatkossa parinkymmenen euron tienoissa liikkuvan HiFi Plus -jäsenyyden kuukausimaksu menee suoraan käyttäjien kuuntelemille artisteille. Tämän lisäksi TIDAL maksaa joka kuukausi käyttäjän kuunnelluimmalle artistille 10 prosenttia kuukausimaksusta. Tiedotteessaan TIDAL lupaa rahan suoraan artistin CashApp- tai PayPal-tilille riippuen heidän maantieteellisestä sijainnistaan.

– Keskityimme kahteen suureen ideaan uusille artisteille. Ensimmäinen on läpinäkyvyys. Haluamme luoda suoran yhteyden kuuntelevien fanien ja artistien välille. Toinen suuri idea on luoda uusia tulomahdollisuuksia artisteille. Nämä ovat ensimmäisiä askeleita siihen suuntaan, TIDALin johtajiin kuuluva Jesse Dorogusker kertoo Billboardille.

Uudet tulomallit tulevat käyttöön tulevien kuukausien aikana ja artistien täytyy itse liittyä ohjelmaan mukaan. Vielä ei ole tiedossa millaisella aikataululla ominaisuudet tulevat suomalaisille artisteille. Palvelu lupaa parannukset myös itsenäisille artisteille muun muassa monien suomalaisten artistien käyttämän DistroKid-jakelupalvelun kautta.

TIDAL on alun perin Norjassa perustettu striimauspalvelu, jonka Jay-Z osti ja lanseerasi uudelleen vuonna 2015. Tuolloin mukaan lähti myös joukko etulinjan artisteja Kanye Westistä Rihannaan. Tänä vuonna Jay-Z myi yrityksestä 80 prosentin osuuden Twitterin perustajana tunnetun Jack Dorseyn Square-yritykselle.

Striimauspalvelun visio on ollut uudistaa kovasti kilpailtua kenttää. Palvelun kautta on voinut alusta asti nauttia myös musiikkivideoista sekä ostaa lippuja isojen nimien kiertueille ennakkoon. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, vastaako Spotify tai muut jätit TIDALin reilumpaan tulonjakoon artisteille.