”Keiju on suomiräpin pelastaja” – Olga kertoo uuden EP:n yllätyskokoonpanosta

Olga #YOLO EP:n promokuvassa kaiuttimien edessä
Olgan mukaan EP syntyi halusta pitää hauskaa raskaan debyyttialbumin jälkeen.

Tanssittava kokonaisuus vie kuulijan 2010-luvulle.

Vuoden pop -Emmalla palkittu Olga julkaisi uuden #YOLO -EP:n. Tanssittava kokonaisuus tuo yhteen kaksi toisistaan poikkeavaa tekijää: läpimurtoaan tekevän rap-artisti Keijun ja Suomen suosituimpiin lukeutuvan Mirellan.

Yhteistyö Mirellan kanssa oli pyörinyt Olgan mielessä jo pidempään, ja ajatus erilaisten tekijöiden yllättävästä yhdistelmästä kiehtoi.

– Mirella on niin sielukas tulkitsija. Mä vaan itkin studiolla kuunnellessani Mirellan laulua, ja itkettää edelleen. Niin siistiä, että hän tuli tällaiselle biisille mukaan, artisti kertoo.

Lue myös: Trilogia sai upean päätöksen – Mirella ja Lauri Haav julkaisivat uuden singlen

SWAG-kappaleen taustasta Olga puolestaan toteaa:

– Keiju on suomiräpin pelastaja ja sillä on ihan jäätävä aura. Heti kun SWAG syntyi, tiesin että keiju tarvitaan tähän.

OLGA ja keiju

Rovaniemeläislähtöinen Keiju tekee parhaillaan läpimurtoaan.

Lue myös: ”Never let them know your next move” – Haastattelussa Keiju

EP sai alkunsa, kun Olga pääsi vapautuneeseen tilaan pidempään kestäneiden vaikeuksien jälkeen.

– Pääsin elämän makuun takaisin kiinni. Aloin hengaamaan enemmän kavereiden kanssa ja yhtäkkiä huomasin, että mun elämä on tosi hauskaa. Siitä rakentui sellainen YOLO-mindset, artisti kertoo.

Kokonaisuus kannustaa elämään hetkessä ja olemaan miettimättä liikaa muiden mielipiteitä. Visio äänimaailmasta ja visuaaleista oli Olgalla mielessä jo ennen studioon menemistä: 2010-luku ja sen ajan populäärikulttuuri. Inspiraation lähteestä huolimatta artisti tuo tuttuun tapaansa modernin otteen soundiin.

– Debyyttialbumin tekeminen oli aika raskasta, joten nyt päätin vaan pitää hauskaa. Musiikin tekeminen tuntui pitkästä aikaa vapauttavalta, Olga summaa prosessia.

Kokonaisuudelta on aiemmin julkaistu vappuna ilmiöitynyt SHOTIT sekä vuoden 2026 Kesäkumibiisi TEENAGE DREAM. Uusi EP tuo mukanaan kolme uutta kappaletta: fokusraita KANSALLISAARRE ft. Mirella, Pride Anthemina toimiva SWAG ft. Keiju sekä nimikkokappale YOLO, jolla kuullaan Niko Saarisen lausahduksia.

Olgan debyyttialbumi SAINT OLGA julkaistiin toukokuussa 2025. Muun muassa Stadi (Alicia) ft. Isac Elliot, NRO1 BÄMÄ ja Uus Bitch -hitit sisältänyt levy toi neljä Emma-ehdokkuutta. Kesällä Olgaa pääsee näkemään tähänastisen uransa suurimmalla festarikiertueella, joka saapuu muun muassa Ruisrockiin, Qstockiin ja Flow Festivaleille.

Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!