Multitaskaaminen määriteltiin uudelleen – haastattelussa Rekami

Rekami katsoo sivusuuntaan KPC-huppari päällä.
Rekami solmi äskettäin myös jatkosopimuksen Monsp Recordsin kanssa.
Tuomas Mikkonen

Rap-kentän ”salakokous” organisoitiin Jyväskylästä käsin.

Suomessa on julkaistu jo useita tuottajalevyjä, joiden takaa löytyy isojakin nimiä kuten MGI. Silti jyväskyläläinen Rekami eli Lauri Pihlman on onnistunut nousemaan omalla tuottajalevyllään ihan uudelle tasolle, ainakin jos fiittaajien määrästä puhutaan.

Ihan jokaisella vastaavalla projektilla ei ole äänessä lähes neljääkymmentä artistia. Eikä Bilderberg-ryhmän kokouksien inspiroimalle Pihlderbergille kutsuttu ketä tahansa.

Klangi otti koodia Jyväskylään ja haastatteli Rekamia ison urakan jälkeen. Lue alta, millaista albumin tekeminen oli ja miksi paljon spekulaatioita herättäneitä Gettomasan, DeezyDavidin ja Haamun fiittejä ei kuulla levyllä.

Otetaan alkuun pieni kertaus. Mistä kaikki alkoi ja miten päädyit pisteeseen, jossa tuottajalevylläsi kokoontuu 35 suomalaisen hiphopin edustajaa?

– Tarkistin kapteenin lokikirjasta, että oon ensimmäisen kerran viritellyt tätä tuottajalevyideaa jo kesällä 2015, mutta tuolloin homma ei vielä oikein lähtenyt käyntiin. Heinäkuussa 2017 Jussi Kuoma toimitti levyn ekan säkeistön Aidat-biisiin ja silloin oikeestaan tiesin, että nyt jos joskus tää tehdään maaliin asti. En tossa kohtaa osannut arvella, että tehdään fiittien määrässä kotimaan ennätys. Jotenkin tilanne lähti vaan tuosta eskaloitumaan ja porukka lähti paremmin mukaan kuin pari vuotta aiemmin.

Millainen matka näinkin järkälemäisen projektin tekeminen oli?

– Pitkä reittihän se oli ja suurimpana haasteena oli loppuvaiheessa paketin pitäminen kasassa, kun miksattavia raitoja oli niin sairas määrä. Onneksi sain apua Joniveljeltä ja Axel Kalalta asiassa. En ollut myöskään etukäteen ottanut huomioon, että tällaista projektia tehdessä määritellään uudelleen mitä on multitaskaaminen. Asiaa helpotti se, että tuntuu et jokainen levyllä vieraileva oli aidosti innoissaan tästä jutusta. Tommi Langenilla (a.k.a. Tommishock, toim. huom.) oli myös iso rooli levyn saundissa ja homman kruunasi täydellinen säkeistö Kaikkee on -sinkulla.

Levyllä kuullaan aika erikoisiakin yhteistyökuvioita, joilla pääset vähän ravistelemaan pakkaa. Miten niiden säätäminen käytännössä onnistui ja olivatko artistit samaan aikaan studiolla vai liikkuivatko värssyt netin välityksellä?

– Osa tehtiin netin yli pääasiassa aikataulullisista syistä, ja osa taas porukalla studiossa. Palkitsevaa on ollu se kuinka moneen hyvään tyyppiin on päässyt tutustumaan paremmin. Siitä huolimatta että tiedostoja on siirrelty, on jokaisen biisin tekeminen antanut ainakin itselle paljon enemmän kuin pelkästään kipaleen albumille.

Tuliko kertaakaan vastaan sellaista tilannetta, että ehdotit yhteistyötä joillekin artisteille mutta et tiennyt etteivät he ole väleissä tai muuta vastaavaa?

– Yhtään sellaista ei tullut vastaan. Kellään ei oo ollut ongelmia kenenkään kanssa ja ketään ei ole myöskään väkisin koitettu yhdistää samalle biisille, jos se ei tee siitä kappaleesta parempaa. Jokainen yhdistelmä on mietitty sen mukaan mikä sekoitus toimisi biisissä parhaiten, eikä siitä lähtökohdasta, että se olisi vaan outo kombo.

Projektilla on mukana ihan järjetön määrä jengiä. Saitko mukaan kaikki ketkä halusitkin vai jäikö joku silti pois syystä tai toisesta?

– Se on ollut positiivinen järkytys miten vähän kieltäytymisiä Pihlderberg-konferenssin kutsuihin sain ja niihinkin oli legit-syyt. Ainoastaan kaks kutsuvierasta jätti vastaamatta kokonaan karkeasti muotoiltuun sähköpostikutsuuni.

Olet tehnyt yhteistyötä useiden ulkomaalaisten artistien kanssa. Oliko keskittyminen kotimaisiin nimiin tällä tuottajalevyllä tietoinen päätös?

– Ehdottomasti. Oon halunnut tehdä tän projektin jo monta vuotta sitten, enkä oo oikein osannut päästää siitä irti. Suomessa on edelleenkin muutama tyyppi kenen kanssa en oo tehnyt biisejä. Ne haluisin vielä hoitaa, mut sitten pitää jossain vaiheessa tehä kotikentänkin ulkopuolella taas hommia.

Levyllä piti olla mukana myös Haamu sekä PME Recordsille sainatut DeezyDavid ja Gettomasa, mutta heitä ei kuitenkaan kuulla lopullisella julkaisulla. Gettomasa ehtikin jo selittää poissaolonsa, mutta miten on muiden laita? Ghostasiko Haamu? Onko Jyväskylän monneilla biiffiä PME:n kanssa?

– Oon kuullut mitä hauskimpia salaliittoteorioita, mutta ne on nyt debunkattu. Alun perin idiksenä oli, että DeezyDavid ja Gettomasa olisivat olleet samalla biisillä, mutta ei saatu tuota alkuperäistä kappaletta vaan aikaiseksi. Sama hommahan kävi Haamun kanssa. Chosenin kanssa tehtiin sit aika loppumetreillä kokonaan puhtaalta pöydältä uus biisi, jota ei ehditty purkittaa murtuneen nenän takia. Toi biisi tulee joka tapauksessa ulos sit tänä vuonna.

Pihlderbergillä on mukana useita tuottajinakin tunnettuja artisteja. Keneltä tai keiltä heistä haluaisit kuulla oman tuottajalevyn? Mitkä muiden tekemät tuottajalevyt ovat kolahtaneet itseesi eniten?

– Joniveljeltä ja Krisolta! En tiedä voiko Dr. Dren levyjä laskea tuottajalevyiksi, mutta teknisesti ne on ehkä lähimpänä sitä mitä haluaisin tehdä. Tuottaa ite ja heittää myös säkeitä. Mulla ei riittänyt vaan tarpeeksi hyviä barseja jokaiseen biisiin. Suomesta Polarsoulin Pilvilinna oli innoittava.

Pihlderberg on ollut diginä ulkona kuukauden. Millaista palautta olet saanut siitä? 

– Palaute on ollut positiivista ja on ollut siistiä, että jengi on myös jakanut muille levyn biisejä. Se on ollut palkitsevaa, että ei ole mitään yhtä tiettyä biisiä minkä kaikki valitsisivat suosikikseen, vaan melkein jokainen biisi on tullut nimetyksi lemppariksi eri tahoilta. Se oli myös kivaa, että äitini sanoi Aidat-kappaleesta, että se on ensimmäinen mun tekele mistä se ”oikeasti tykkää”.

Tekikö joku artisti poikkeuksellisen ison vaikutuksen itseesi sanoituksillaan tässä projektissa?

Laineen Kasperin koko säkeistö Tehotuotantoo-kappaleessa oli sisällöltään yllättävä, mutta äärimmäisen vahva. Julma H:n kanssa tehty biisi jäi erityisesti mieleen lyriikoiltaan. Se oli myös yks siisteimpiä nauhoitussessioita missä oon ollut mukana, vaikka aluksi en osannut käyttää niiden studiokonetta ollenkaan ja meinasin saada paniikkikohtauksen.

Video Kalliala on kuvannut jo neljään levyn kappaleeseen visuaalit, ja olette ilmeisesti aikeissa purkittaa vielä viidennenkin videon. Miksi nimenomaan Joniveljen, Skandaalin ja Eeteen yhteisraidasta on suunnitteilla video?

– Kalliala on luottomies ja todettiin Pandana-videon jälkeen, että tehdään vielä vinyyliteemaan sopivat visuaalit ja mun näkemyksen mukaan Mielen pääl on just sellainen kipale.

Tuottajalevy on kohta ulkona tuplavinyylinä ja viimeinen video kohta ulkona. What’s next?

– Tein Monspin kanssa hetki sitten jatkosopparin, joten uus salaprojekti on jo tekeillä. Vierailijalista on hillitympi ku Pihlderbergillä, mutta tässä on ajatuksena, että käytän enemmän aikaa yksittäisten biisien hiomiseen ja koitan mennä eteenpäin tuottajana ja kirjoittajana. Tänä vuonna julkaisen myös vihdoin Akrobatikin kanssa yhteislevyn, joka on periaatteessa ollut jo pidempään valmis, mutta tehdään siihen vielä pari uutta biisiä.

Tsekkaa myös Klangin ja Monsp Recordsin järjestämä kilpailu, jossa kilpailukysymykseen oikein vastanneiden kesken arvotaan kolme Pihlderberg-tuplavinyyliä sekä KPC-hupparia. Kilpailuaika päättyy perjantaina 18. tammikuuta.