Keikkaraportti: Ghostemane ja tunnin turpasauna

Vimugraphy

Klangin valokuvaaja Samuli Vienola otti riskin ja lähti pittiin kameran kanssa.

Mitä? Ghostemane
Missä? Tavastia, Helsinki
Milloin? 24.1.2019

Kun Tavastialle kiinnitettiin okkultismista ja synkistä aiheista musiikkinsa ammentava Ghostemane, ei se jäänyt keneltäkään huomioimatta. Ilta myytiin loppuun salamannopeasti, ja tämä näkyi muun muassa jonona, joka oli muodostunut sisäänkäynnin eteen jo tuntia ennen ovien aukeamista. Tavastia alkoi täyttymään sankoin joukoin jo ennen ensimmäistäkään illan esiintyjää, ja heidän viihdyttämisestä vastasi aulassa DJ-duo HOODWATCH. Artistin merch-piste ammotti tyhjyyttään jo ennen kuin puoletkaan illan vieraista oli saapunut sisälle.

Ensimmäisenä lauteille nousi Ghostemanen kiertue-DJ Parv0, jonka aloittaessa yleisössä alkoi jo muodostua ensimmäiset moshpitit. Parv0n show’n aikana kuultiin hänen omien kappaleidensa lisäksi muun muassa Slipknotin ja Lil Peepin musiikkia. Tuntui siltä, että kappaleesta riippumatta yleisössä riitti hullu määrä energiaa, ja välillä artistinkin piti rauhoitella yleisöä. Jatkuva yleisön moshpitissä riehuminen söi yleistä fiilistä Parv0n show’n aikana – toisaalta esimerkiksi Gasellien keikalla moshpitin todistaneena en voi sanoa yllättyneeni näiden näkemisestä tämän illan aikana. Kaiken kaikkiaan Parv0 onnistui hyvin herättelemään yleisöä siihen, millainen ilta olisi tulossa.

Parv0 jäi DJ:ksi kaikille illan esiintyjille, joista seuraavana lavalle nousi Horus the Astroneer. Suurimmalle osalle täysin tuntematon artisti tarjosi hieman rauhallisemman, kuitenkin illan teeman mukaan todella synkän, runollisen show’n. Tälle artistille yleisö ei selvästikään syttynyt, sillä merkittävä osa poistui tässä vaiheessa haukkaamaan happea aulan puolelle. Omituista Horuksen keikasta tekee se, että artisti hyppäsi yleisöön esittämään muutaman viimeisen kappaleensa – tässä vaiheessa show’ta seurasi aktiivisesti enää kourallinen ihmisiä. Suuria aplodeja ei kuulunut artistin lopetettua.

Viimeisenä lämppärinä ennen illan pääesiintyjää kuultiin muun muassa How to Drown a Cloud ja Wormwood-kappaleista tunnettu Wavy Jone$, jota suomalaisyleisö selkeästi odotti. Moshpitit pyörivät ja ihmiset osasivat kappaleiden sanoja ulkoa. Keikan lopussa nähtiin koko Tavastian laajuinen taskulamppumeri, joka myös nostatti tunnelmaa ja jännitystä entisestään. Osasyy tälle jännitykselle oli varmasti Ghostemanen aloittaminen heti Wavy Jone$in lyhyehkön osuuden jälkeen.

Välittömästi Wavy Jone$n viimeisen kappaleen loputtua valot sammuivat ja yleisön mylvinnän alta soi Intro.Desolation, jonka aikana Ghostemane bändeineen kokoontui lavalle. Nihil-kappaleella keikkansa käyntiin potkaissut Ghostemane aloitti reilun tunnin mittaisen turpa/hikisaunan, jossa juomataukoja ei pidetty. Turva-aidan puuttuessa myös crowdsurfingia nähtiin paljon tällä keikalla.

Monipuolisuutta tähän jumppatuntiin saatiin keikan loppupuoliskolla, kun Ghostemane kertoi hänellä olevan hardcore-bändiprojekti lämppärinsä Wavy Jone$in kanssa. Vaikka tyylilaji vaihtui lennosta, yleisö ei esittänyt minkäänlaista energiatasojen tippumista. Keikan aikana kuultiin myös akustinen sävellys, taas taskulamppumeren saattelemana.

Jatkuvan tykityksen ja vaatimattomien välispiikkien kautta Ghostemane lopetti klassikoksi muodostuneeseen Mercury:Retrograde -kappaleeseen. Keikasta hengissä selvinneet poistuivat haukkaamaan happea nopeasti tämän jälkeen, mutta takaisin alettiin ryntäämään illan encore-kappaleen Venomin lähtiessä soimaan.

Kävellessäni tilan läpi myllyn loputtua, lattialla lojui kaikkea mahdollista rintaliiveistä kengänpohjiin. Näin tukossa en ole Tavastiaa nähnyt eläessäni, enkä tule varmaan näkemäänkään hetkeen. Valokuvaajana liikkuminen yleisössä oli mahdotonta – jouduin kuvaamaan kaiken parvelta, aulasta tai perältä anniskelualueelta – ja pittiin uskaltauduin kerran. Ei tehnyt mieli palata sinne missään vaiheessa. Kyseessä on kuitenkin ehdottomasti siisteimpiä ja intensiivisimpiä klubikeikkoja mitä olen on ollut todistamassa. Veikkaan, etten ole ainoa, kuka on tätä mieltä.