Innovatiivista muotoilua ja luovia kokonaisuuksia – Mikä on DSTPF ja ketä ovat kasvot sen takana?

Alun perin muun muassa trucker-lippiksistä tunnettu brändi panostaa etenkin kokonaisuuksiin ja estetiikkaan.

Vaatebrändi DSTPF sai alkunsa noin kaksi vuotta sitten kahden mikkeliläislähtöisen nuoren haaveesta suunnitella itse vaatteita. Vuosien aikana on tapahtunut paljon; tiimi brändin takana on kokenut muutosta ja nimikin oli alun perin toinen. Nyt, 21-vuotiaat Eetu Kakriainen ja Matias Sourander kuvailevat DSTPF:aa vaatebrändiä laajemmaksi kokonaisuudeksi – tavoitteena on luoda estetiikkaa ja kokonaisuuksia.

– Ideana on aina luoda kokonaisuuksia, muun muassa vaatemallistojen muodossa. Nimi DSTPF on lyhenne sanoista ”Designing shapes to pleasing formations”. Konseptina on siis, että voidaan suunnitella, muotoilla ja toteuttaa kokonaan uusia ideoita sekä kokonaisuuksia, jotka eivät rajoitu ainoastaan vaatteisiin, he kertovat.

Uusimmat luomukset ovat saaneet muodokseen hupparin, cargo-housut ja T-paidan. Kaksikko korostaa, että tärkeää on luoda omia ja uusia siluetteja, jotka myös lopulta muodostavat brändin tyylin. Alla olevissa kuvissa uusinta mallistoa Taavi Lampisen kuvaamana.

Brändin mallistoa Taavi Lampisen kuvaamana

Brändin matka sai alkunsa muun muassa printtikuvioisista huppareista ja paidoista, mutta erityiseksi tavaramerkiksi alkuvaiheessa muodostuivat itse maalatut trucker-lippikset. Brändin yhdessä sittemmin tiimistä pois jättäytyneen Erik Ervastin kanssa perustanut Sourander kertoo, että lippisten suosio pääsi jopa hieman yllättämään.

– Jotenki maalaaminen tuli heti alkuun kuvioihin ja keksittiin sopiva tapa maalata lippiksiä. Se tyyli oli tarpeeks nopee, mutta silti semmonen, että jokaisesta lippiksestä tuli vähän uniikki. Muistan kerran, kun olin Stadiin muuttamisen jälkeen menossa käymään Mikkelissä ja oli tiedossa, että siel on paljon jengiä, jotka haluais lippiksen. Sit maalasin niitä bussimatkalla ja myin vanhassa kotikaupungissa, hän muistelee.

Nykyisin Helsingissä vaikuttavat nuoret antavatkin kiitosta kotikaupungin suuntaan ja uskovat, että juuri mikkeliläisten nuorten kiinnostuksella brändiä kohtaan oli osansa hyvän alun saamiseen.

Helsinkiin muuttaminen kuitenkin avasi uusia ovia ja mahdollisuuksia tuottaa itse vaatteita; esiin nousee kulisseissa jo vuosia vaikuttanut vaatepainamo Areefer’s Crafting Club, josta voit lukea lisää artikkelistamme. Vaatesuunnittelun ja -brändäyksen alalla työskentelevä Sourander kertoo tehneensä tiloissa paljon töitä Helsingissä asumisen aikana myös oman brändin ulkopuolisissa projekteissa. Muun muassa artisti Sexmanen brändi SexbySexmane on pääasiassa Souranderin käsialaa.

– Olin vielä pari vuotta sitten duunissa, josta en tykännyt. Olin jo käyny Areeferilla jonkun verran ja kysyin Omarilta, voisinko tehdä sen tiloissa muitakin omia projekteja ja nyt oonkin työskennelly siellä aktiivisesti yli vuoden, hän kertoo.

Lukuisien yhteistöiden myötä, pääasiassa artistien kanssa, Sourander kertoo oppineensa itse paljon vaatteiden brändäämisestä, myymisestä ja koko bisneksestä. Oma kokemus alalta tekee myös oman brändin tuottamisesta sulavampaa ja kaksikon yhteistyössä korostuu molempien vahvuudet ja erikoisosaamiset.

Niin ikään Mikkelistä Helsinkiin muuttanut Kakriainen liittyi tiimiin noin puolitoista vuotta sitten, jolloin tiimi oli vielä kolmihenkinen ja nykyään hän vastaa brändin kohdalla etenkin vaatteiden tuotannosta. Kiinnostus vaatteisiin juontaa juurensa monien vuosien taakse ja aluksi hän kertoo purkaneensa sitä lähinnä ostamalla hienoja sekä erikoisia vaatteita ja samalla myös perehtymällä siihen, miten vaatteet ovat rakentuneet.

– Muistan kiinnostuneeni muodista jo monia vuosia sitten ja pikku hiljaa aloin löytämään aina entistä harvinaisempia vaatteita ja uppouduin siihen skeneen aika syvällisesti. Ostin paljon hienoja vaatteita, mutta jossain vaiheessa tuli tavallaan seinä vastaan.

Kakriainen kertoo olleensa aina kiinnostunut uniikkien vaatteiden lisäksi myös niiden luomisesta ja jossain vaiheessa tuli palava halu tehdä niitä itse.

– Joskus viime kesänä päätin, että alan oikeesti pistämään tunteja tähän ja harjottelemaan ompelemista ja ylipäätään sitä, miten vaatteita tehdään alusta loppuun itse. Vuoden alussa liityin Louhos Ry:n porukkaan ja sitä kautta pääsin loistaviin puitteisiin tekemään vaatteita. Talven aikana harjottelin tosi paljon ompelemista ja kaavoittamista ja aluks tein hameen, joka oli ensimmäinen alusta loppuun itse toteutettu vaatekappale. Se toi paljon itsevarmuutta ja sit alotettiinkin suunnittelemaan cargoja.

Talven aikana brändi myös ikään kuin syntyi uudelleen. Nimi vaihtui ja nimensä mukaisesti alettiin keskittyä enemmän muotoihin ja vaatteiden kaavoihin. Cargo-housut olivat ensimmäinen vaatekappale uudistuneen brändin alla ja seuraavaksi syntyi huppari, johon into lähti kaksikon mukaan siitä, että todella harvoin tulee vastaan täydellisesti istuvaa hupparia. Lopulta, lukuisien prototyyppien ja kaavojen muutosten myötä ensimmäinen kokonaisuus on valmis.

Nuoret kertovat olevansa nyt melko itsenäisessä pisteessä, sillä brändin tuottaminen onnistuu pienellä porukalla. Oma osaaminen mahdollistaa niin nettisivujen suunnittelun, kuvin editoinnin, brändäämisen ja tietysti itse vaatteiden luomisen. Ystäväpiiristä löytyy apuja muun muassa valokuvaamiseen ja audiovisuaalisten kokonaisuuksien rakentamiseen, joten kaikki tapahtuu pienellä säteellä.

– Hyvä juttu on myös se, että tällä hetkellä tavoitteena ei ole myydä mahdollisimman paljon vaatteita tai tehdä rahaa, joten voidaan tehdä 100-prosenttista taidetta. Brändillä ei myöskään ole keulakuvaa tai hahmoa, joten sekään ei rajota meitä, he kertovat.

Kahden vuoden mittainen matka on opettanut paljon ja kaksikko myöntää, että tekeminen oli pitkään oman tyylin hakemista ja oppimista. Nyt brändi on muovautunut edustuskelpoisemmaksi, mutta tilaa muutokselle jätetään edelleen. Alta voit kurkata DSTPF:n Instagram-tilin.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @d.s.t.p.f