”Toivoisin ihmisten kattovan vähän laajemminkin, että kuinka paljon sitä onkaan tullut ennen Cheekiä ja sen jälkeen tehtyä” – haastattelussa tuottaja Beni Blankko

Beni Blankko istuu nojatuolissa. Tausta on musta ja henkilö on valaistu ylhäältä päin vain hieman.
Omissa tuotannoissaan Palomäki pyrkii kiinnittämään eniten huomiota kappaleen tunnelmaan ja äänimaailmaan.
CBF Company / Kalle Saarinen

Suomiräpin uranuurtajista Cheek ei ole suinkaan ainut, jota Beni Blankkona tunnettu Benjami Palomäki on ollut mukana tuottamassa.

Benjami Palomäki aka Beni Blankko on monille tuttu nimi Cheekin kahdelta viimeiseksi jääneeltä levyltä. Nykyisin Tampereella vaikuttava tuottaja on kulkenut pitkän tien kohti unelmiaan ja ennättänyt työskentelemään myös lukuisten muiden artistien kanssa. Vuosien saatossa mies on ehtinyt työskennellä muun muassa Uniikin, Brädin, Mikael Gabrielin, Majurin sekä Pate Mustajärven kanssa. Palomäen meriiteistä ei siis paista pelkkä laatu, vaan myös sen määrä, sillä tuottaja on paiskinut töitä unelmiensa eteen peräti kahden vuosikymmenen edestä – työn parissa käytetyt vuodet näkyvätkin viimeisen päälle visioituna lopputuloksena jokaisen huolella loppuun saatetun projektin kohdalla.

– Kiinnostus musiikkiin syntyi seitsemännellä luokalla kavereiden kautta. Innostuin siitä, kun voi ikään kuin tyhjästä tehdä biisin. Yhdessä vaiheessa hain myös opiskelemaan musiikkiteknologiaa. Opinnot jäivät kuitenkin lopulta kesken, kun töitä rupesi olemaan niin paljon.

Uransa alkuvaiheilla MySpace toimi Palomäen väylänä saada tekemilleen biiteilleen näkyvyyttä. Myös maksuttomia ja maksullisia biittejä kaupiteltavalla Soundclick-sivustolla oli osansa paitsi biittien myynnissä myös niiden näkyvyyden takaamisessa.

Omissa tuotannoissaan Palomäki pyrkii kiinnittämään eniten huomiota kappaleen tunnelmaan ja äänimaailmaan. Toisinaan omasta visiosta saattaa kuitenkin joutua tinkimään riippuen siitä, minkälaisen projektin parissa työskentelee:

– Eroavaisuudet artistin ja tuottajan välillä tekevät toki jokaisesta tuotantoprosessista omanlaisensa. Esimerkiksi artistin persoonalla voi toisinaan olla vaikutusta siihen, kuinka paljon se tuottajan oma visio näkyy valmiissa lopputuloksessa. Lisäksi tuotannossa painopiste vaihtelee riippuen siitä, minkälaista musiikkia sitä on kulloinkin tuottamsssa. Esimerkiksi räpissä pitää kiinnitää enemmän huomiota rytmiin, kun taas laulajien kanssa fokus on enemmän nuoteissa ja melodiassa, Palomäki kertoo ja jatkaa:

– Parhaimmillaan biisissä näkyy molempien osapuolten kädenjälki ja vahvuudet, jossa sekä oma että artistin visio kulkevat käsi kädessä. Yleensä pystyn myös näkee, että mitä artisti hakee kappaleelta ja pystyn myös ripeäksi muodostuneen työtahdin johdosta ottamaan nopeasti koppia ideoista ja toteuttamaan biitin omalla visiolla maustettuna.

Tyhjästäkin syntyvät kappaleet tarvitsevat rungon, joka toimii ja kestää paitsi kuuntelua myös ajanhammasta. Inspiraatio biittiin voi löytyä mistä tahansa, esimerkiksi tietystä mielentilasta tai luonnosta.

– Toimivan kappaleen tunnistaa tarttuvuudesta ja siitä, että se kestää aikaa. Tykkään itse musiikista, joka ei ole tiettyyn aikaan sidottua ja joka jatkaa eloaan vielä pitkään julkaisun jälkeenkin.

Hyvänä esimerkkinä toimivatkin Palomäen useita vuosia aiemmin tekemät biitit, jotka päätyivät lopulta käyttöön myös Cheekin albumeille Kuka muu muka? ja Alpha Omega.

– Olin tehnyt albumille päätyneet biitit jo vuosia aiemmin ennen niiden julkaisua, josta ne sitten sattuivat ikään kuin sattuman kautta päätymään osaksi kokonaisuutta. On ollut kiva huomata, että vuosia sitten tekemilleni biiteille tuli lopulta käyttöä näinkin merkittävillä julkaisuilla.

Vaikka Palomäki tunnetaan erityisesti Cheekin tuottajana, on mies päässyt jättämään kädenjälkensä myös ulkomaisten artistien tuotoksiin. Eräänä aamuna Palomäki sai huomata, että Cash Money Recordsin riveissäkin vaikuttanut Papa Reu oli ostanut käyttöoikeuden yhdelle hänen biiteistään, joka löytyy vuonna 2012 julkaistulta, Scarfacena tunnetun hiphop-suuruus Brad Terrence Jordanin fiittaamalta Hustler Music -kappaleelta.

– Leimaantuminen niihin menestyneisiin biiseihin on aiheuttanut sellaista yleistämistä, mikä on saattanut jättää muun tuotantoni hieman varjoon suuremmalta yleisöltä. Toivoisin ihmisten kattovan vähän laajemminkin, että kuinka paljon sitä onkaan tullut ennen Cheekiä ja sen jälkeen tehtyä.

Tällä hetkellä Palomäellä on kätensä pelissä muun muassa CBF Companyn kuvioissa. Lisäksi tuottaja on aikeissa laajentaa yhteistyökuvioitaan paitsi kotimaan sisällä myös ulkomaille.

– Tulevaisuudessa haluaisin tehdä enemmän yhteistyötä jenkkiartistien kanssa. Erityisesti sellaisten omien lemppariartistien, kuten Draken, Jay-Z:n tai Ryan Leslien kanssa olisi huikeaa päästä tekemään yhteistyötä. Lisäksi tavoitteena olisi toki kehittyä tuottajana ja biisintekijänä, sillä ainahan on jotain uutta opittavaa.

Työskentelystä Cheekin albumien parissa on jäänyt paljon käteen – myös uuden oppimisen tiimoilta.

– Cheekin levyjen tuotannosta tuli opittua, että kannattaa todella luottaa siihen omaan visioon ja siihen, mitkä biitit toimii. Ja sehän on ollut hyvä, että ne biisit on toiminut ja kestäneet hyvin aikaa.

Tulevaisuus näyttäytyy Palomäelle varsin avoimena, sillä kaikkea on tullut jo hyvin pitkälti tehtyä ja nähtyä. Tavoitteita tuottajalla kuitenkin on yhä mielessä:

– Grammy-palkinto ois kyllä helmi saada. Olisi siistiä päästä tekemään töitä enemmän ulkomaille. Erityisesti muun muassa Backstreet Boysin ja Britney Spearsin hittejä tuottaneen Max Martinin kanssa olisi huikeeta päästä työskentelemään.

Benjami Palomäellä on aina ollut varmuus omasta menestymisestään, mikä on näkynyt myös palavana intohimona omaan tekemiseen. Palomäen matka tuottajana ei ole suinkaan ollut pelkkää sattumusten sarjaa, vaan vaatinut myös sinnikkyyttä ja kovaa työtä omien unelmiensa eteen – mistä hän haluaa muistuttaa myös matkaansa aloittavia tuottajia:

– Uusille tuottajille tai tuottajan hommista haaveilevalle haluaisin sanoa, että tee biittejä niin paljon kuin mahdollista äläkä anna epäonnistumisten lannistaa, sillä huteja tulee ja niistä voi kuitenkin aina oppia. Älä anna muiden sanomisten ja uskonpuutteen vaikuttaa tai tuu liian riippuvaiseks muiden palautteesta. Sillä ainoa, millä on oikeasti väliä, on itsestä lähtevä usko omaan tekemiseen.

Ymmärrystä omaan tekemiseen ei näkynyt Palomäen itsensäkään ympärillä hänen omassa nuoruudessaan. Asioiden edettyä ja tapahduttua myös lähipiirissä kuitenkin vakuututtiin lopulta siitä, että poika on juuri sillä tiellä, millä pitääkin.

– Mun vanhemmilla ei esimerkiks ollu oikein mitään hajua, että mitä mä tarkalleen ottaen duunaan ennen kuin rupesin kulkemaan taksilla ja saamaan kultalevyjä.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.