Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimus paljastaa, että suomalaiset rakastavat musiikkia – 88 prosentille se on tärkeä osa elämää. Tunnetiloista haetaan erityisesti iloa, nostalgiaa ja rauhaa.
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista pitää musiikkia tärkeänä osana elämäänsä. Merkitys korostuu etenkin 19–25-vuotiailla, joille musiikki tarjoaa turvaa elämän epävarmuuksien keskellä.
– Tällöin syntyy pysyviä ensirakastumisia biiseihin, artisteihin ja musiikkityyleihin. Myöhemmälläkin iällä ihminen hakeutuu musiikin pariin kohdatessaan vaikeuksia kuten sairauksia, parisuhde-eroja ja työttömyyttä, tutkija Kari Tervonen sanoo.
Lue myös: Älypuhelin syrjäyttää autoradion – Suomalaiset kuuntelevat musiikkia uudella tavalla
Tunnetiloista voimaa ja rauhaa
Suomalaiset etsivät musiikista ennen kaikkea iloa (68 %), nostalgiaa (58 %) ja rauhoittumista (53 %). Tunteiden kirjo vaihtelee eri genreissä: metallimusiikin fanit hakevat voimaa (69 %), popin kuuntelijat rakkautta (53 %) ja gospelin kuuntelijat kaipausta (44 %).
Nuorimmille kuuntelijoille tärkeitä ovat ilo ja tyylikkyys, kun taas iäkkäämmille musiikki merkitsee ennen kaikkea karismaa ja pysyvyyttä.

Tunteet musiikissa muuttuvat iän myötä.
Teosto
Fanikulttuuri sitouttaa
Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta osaa nimetä oman lempiartistinsa. 40 prosentilla on pitkäaikainen suhde johonkin artistiin, ja noin kymmenesosa kertoo olevansa aktiivinen fani. Superfaneja, joille artisti on yksi pääharrastuksista, on noin prosentti väestöstä.
Fanittaminen näkyy myös kulutuksessa: esimerkiksi artistien konserteissa, somessa ja fanituotteissa faneilla on moninkertaisesti aktiivisempi rooli kuin muilla kuuntelijoilla.
Millainen on suomalaisen lempiartisti?
Suomalaiset kokevat lempiartistinsa ennen kaikkea lahjakkaana (60 %), karismaattisena (45 %) ja oman tiensä kulkijana (33 %). Nuorille tärkeitä piirteitä ovat tyylikkyys ja samaistuttavuus, kun taas iäkkäät arvostavat karismaa ja elämänkokemuksen tuomaa omaperäisyyttä.
– Voidaan tulkita, että artistin kannattaa lyödä läpi nuorissa ikäryhmissä tyylikkäänä ja samaistuttavana – ja ajan myötä kehittyä karismaattiseksi oman tiensä kulkijaksi, Tervonen kiteyttää.

Suomenkielinen pop pitää pintansa.
Teosto
Artistit, jotka puhuttelevat
Tutkimuksessa useimmin mainittuja lempiartisteja ovat Turisti (2,5 %), Vesterinen yhtyeineen (2 %), sekä Behm, Juha Tapio ja Mirella (1,5 %). Myös pitkän linjan suosikit kuten Arttu Wiskari, Kaija Koo ja kansainväliset nimet Metallica ja Lady Gaga löytyvät listalta.
Artistien ja genrejen ympärille rakentuva fanikulttuuri vahvistaa musiikin merkitystä läpi elämän – nuoruuden ensirakkaudesta aina vanhuuden karismaattisiin suosikkeihin.
Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa