Spotify juhlistaa Discover Weeklyn kymmenvuotista taivalta uudistamalla suositun soittolistan. Käyttäjät voivat nyt vaikuttaa sisältöön genrevalinnoilla.
Kymmenvuotias Discover Weekly -soittolista saa uuden elämän. Spotify lisää yhteen suosituimmista ominaisuuksistaan uudet työkalut, jotka antavat käyttäjille enemmän valtaa vaikuttaa siihen, mitä maanantailistalta löytyy.
Lue myös: Tulevat julkaisut nyt yhdessä paikassa – Spotify esittelee uuden Upcoming Releases -osion
Genrepainikkeet tekevät listasta henkilökohtaisemman
Spotify kertoo, että Discover Weekly -soittolistan kappaleita on striimattu yhteensä yli 100 miljardia kertaa. Lista on alusta asti koottu algoritmien avulla yksilöllisesti käyttäjän kuuntelutottumusten perusteella. Nyt päivittyvän ulkoasun lisäksi listan yläreunaan ilmestyvät uudet genrepainikkeet, joista voi valita esimerkiksi popin, R&B:n tai funkin – ja saada heti 30 kappaleen kokonaisuuden valinnan mukaisesti.
Spotify kuvailee uudistusta näin:
– Olitpa sitten tutun äärellä tai etsimässä jotain uutta, lista mukautuu fiilikseesi ja auttaa löytämään uusia suosikkeja sekä harvinaisempia helmiä jo valmiiksi rakastamiltasi artisteilta.
Vastaus tyytymättömyyteen?
Viime vuosina osa käyttäjistä on kritisoinut Discover Weekly -listaa siitä, että se toistaa samoja kappaleita eikä genreluokittelu ole osunut kohdalleen. Spotify kommentoi toukokuussa Business Insiderille päivittäneensä sekä genrejen tarkkuutta että suositusalgoritmia.
Hyperpersoonallisuuden korostaminen on ollut Spotifyn strategia jo pitkään. Discover Weeklyn jälkeen palvelu on lanseerannut lukuisia käyttäjäkohtaisia työkaluja, kuten AI-DJ:n, AI-playlistien rakentajan sekä tekoälyn tuottamia keskustelupodcasteja, joissa simuloidut juontajat keskustelevat käyttäjän kuunteluhistoriasta.
Soittolista, joka muutti kaiken
Discover Weekly ei ole vain soittolista – se oli portti uuteen aikakauteen, jossa soittolistat syrjäyttivät albumit ja jopa artistit musiikin kulutuksen keskiöstä. Soittolistoista tuli kilpakenttä, jolla levy-yhtiöt ja artistit tavoittelivat näkyvyyttä.
Spotify näkee Discover Weeklyn yhä keskeisenä väylänä musiikin löytämiseen ja tekee siitä nyt entistäkin joustavamman:
– Katso, mitä löydät tällä kertaa.
Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!
10 years. More than 100 billion streams. Discover Weekly is still unlocking new fans and favorites every week 🔥 And now we’re making it even easier to find your next go-to song. https://t.co/X3IFuslMrd pic.twitter.com/xpRXSErpAo
— Spotify News (@SpotifyNews) June 30, 2025
Lähde: Spotify