”Ruoka maistuu oudolta, kun pelle häärää keittiössä” – Popeyes julkaisi A.I.-dissibiisin McDonald’sille

Pelle katsoo ikkunasta ulos. Popeyes julkaisi A.I.-dissibiisin McDonald'sille!
McDonald’s toi Snack Wrapinsa takaisin valikoimiin samaan aikaan, kun Popeyes lanseerasi omat kanawrapinsa.
PJ Ace

Popeyes vastasi McDonald’sin Snack Wrap -paluuun julkaisemalla tekoälyn tuottaman dissibiisin, jossa pelle kokkaa huonosti ja wrapit muuttuvat vitsiksi.

Kun McDonald’s ilmoitti tuovansa rakastetut Snack Wrapinsa takaisin valikoimiin, Louisianasta ponnistava Popeyes ei pitänyt siirtoa viattomana. Ajoitus osui päällekkäin Popeyesin oman Chicken Wrap -lanseerauksen kanssa – ja ketju päätti vastata tavalla, joka kiteyttää vuoden 2025 hengen: tekoälyllä tuotetulla dissiräpillä.

Popeyesin mukaan McDonald’s valitsi väärän kanan, jonka kanssa haastaa riitaa. Ja nyt se sai A.I.-biitin, joka ei säästele iskuja.

Lue myös: Fatman Scoop saa nimikkokadun Harlemissa – kunnianosoitus legendan perinnölle

”Ruoka maistuu oudolta, kun pelle häärää keittiössä”

Kappaleen tarttuva kertosäe antaa ymmärtää, ettei pelle Ronaldin keittiö ole kovin vakuuttava:

– Food be tasting funny when the clown be in the kitchen

Biisi ei jää pelkkiin sanoihin. Mukana on kokonainen video, jossa animoitu Ronald harhailee sekavassa keittiössä, kun taas Popeyesin hahmot heittelevät iskuja, kehuvat omia mausteseoksiaan ja muistuttavat, etteivät heidän wrapinsa luovuta.

Kolmessa päivässä syntynyt somehitti

Video syntyi uskomattoman nopeasti. Tuottaja PJ Ace kertoi, että Popeyes otti yhteyttä vain kolme päivää ennen McDonald’sin lanseerausta ja pyysi: tehdään dissibiisi.

– Sanoin että ok… kunhan en ole itse se, joka räppää, PJ kommentoi.

Biisiin saatiin mukaan artisti Zayd, joka tunnetaan yhteistyöstään muun muassa Timbalandin kanssa. Zaydin tiimi teki koko biisin päivässä, ja PJ:n mukaan he tiesivät heti kuultuaan, että käsissä oli jotain erityistä.

– Meillä oli idea, joka iskee lujaa mutta ei ota itseään liian vakavasti.

Visuaalisessa toteutuksessa yhdistettiin ihmisten ja tekoälyn yhteistyötä. Aluksi kuvaa yritettiin rakentaa kuvasta videoksi -tekniikalla, mutta se osoittautui liian hitaaksi. PJ kertoo, että kaikki alkuperäinen materiaali hylättiin ja lopulta koko tuotanto tehtiin pelkästään Veo 3:lla – ja juuri se mahdollisti nopeat siirtymät ja humoristisen kerronnan.

Lopullinen video kertoo tarinan ihmisistä, jotka nauttivat elämästä, bileistä ja chicken wrapeista – mutta tärkein käänne syntyy, kun mukaan lisättiin pellehahmo sekä ”villit eläimet” juhlimassa.

– Kaikki loksahti kohdalleen, kun lisättiin klovni-kohtaukset ja hullut eläimet, PJ sanoo.

McDonald’s on hiljaa – toistaiseksi

McDonald’s ei ole vielä reagoinut Popeyesin provokaatioon. Monet kuitenkin odottavat, nähdäänkö vastaliike – ehkä oma dissibiisi, kenties yhteistyö jonkun tunnetun artistin kanssa? Historia tuntee tapauksia, joissa McDonald’s on lyöttäytynyt yhteen isojen nimien kanssa.

Toistaiseksi Popeyes paistattelee viraalivalokeilassa. Ja kun kyse on Chicken Wrap -sodasta, yksi asia on selvä: tällä kierroksella Popeyes toi mukanaan sekä mausteet että mikin.

Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!