Päästä parhaasta -klassikon biitti oli aluksi toisenlainen – posseraita olisi voinut kuulostaa tältä

Tiedemies vastasi myös alkuperäisestä biitistä.

Mikrofonistien, Ritarikunnan ja Davo Isotaakin Päästä parhaasta -posseraidan julkaisusta tuli viime vuonna kuluneeksi 20 vuotta. Kävimme tuolloin laajassa jutussamme läpi klassikon tekovaiheita Open Recordsin perustajien, kappaletta tekemässä olleiden artistien sekä sen musiikkivideon ohjaajan kanssa.

Haastatteluista ilmeni, että posseträkin tuottajana toimineella Tiedemiehellä oli alun perin työpöydällä erilainen biitti kuin mikä lopulliseen versioon päätyi. Nyt tuo alkuperäinen biitinraakile on löytänyt tiensä Internetiin.

Mikrofonistien Hahmo löysi biitin arkistoistaan poltetulta CD-r:ltä, jonka Skem lähetti aikoinaan junan mukana Pietarsaareen. Openin kokoelmalle tarkoitettu materiaali liikkui siis useampaankin suuntaan Tarbash Luodin Sonnin Taacassa kuvailemalla ”ghetto postal service” -taktiikalla.

Tiedemies kertoi Klangille biitin kuultuaan edellisen kuuntelukerran olleen yli 20 vuotta sitten. Kuunteleminen oli outo kokemus, sillä biitti oli ihan erilainen kuin millaiseksi tuottaja sen muisti.

Tiedemies epäilee feidanneensa biitin ainakin osittain siksi ettei hän ollut onnistunut saamaan kertosäkeeseen mitään toimivaa lisäelementtiä. Ilmeisesti myös bassolinjan kanssa oli ollut jokin ongelma, sillä viimeistelemättä jääneessä biitissä ei ole bassoa ollenkaan.

Keskeneräinen pohja unohtui, mutta samalle samplelle tuli käyttöä muutama vuosi myöhemmin. Mikäli siis mietit miksi biitti kuulostaa niin tutulta, niin Tiedemies käytti samaa samplea vuonna 2003 serkkunsa Spesialistin Yhtä juhlaa -kappaleella.

Olisiko Päästä parhaasta -posseraidasta muodostunut samanlainen klassikko alkuperäisellä biitillä? Kuuntele arkistolöytö (sekä Xmiehen koostama edit) alta ja muodosta oma mielipiteesi asiasta!