Kun räppärin uho vaihtuu laulamiseksi herkistä aiheista – haastattelussa Lauri Haav

Lauri Haav istuu kaivuria vasten.
Lauri Haavin levystä ja sen estetiikasta huokuu vahvat vaikutteet 80-luvun musiikki- ja elokuvamaailmasta.
Samuli Vienola

Lauri Haav luottaa syntikkaraitoihin rumpukoneen sijaan.

Jyväskyläläisen Lauri Haavin nimen on saattanut kuluneen vuoden aikana kuulla monessakin yhteydessä. Toiset ovat alleviivanneet hänen asemaansa Jyväskylä-räpin sanansaattajien joukossa, kun taas osa on jopa nimittänyt häntä yhdeksi vuoden kovimmista tulokkaista tyylilajissaan.

Räppiä ja r’n’b:tä musiikissaan yhdistelevä 22-vuotias onkin kiistatta nauttinut vahvasta nousukiidosta edellisen EP:nsä sekä menestyneiden vierailuträkkien myötä. Nyt artistin debyyttialbumi Silmät kii on ulkona.

Kyseessä on Lauri Haavin kolmas isompi kokonaisuus. Ensimmäistä pitkäsoittoa edeltävään diskografiaan lukeutuvat räppipainotteisella, aggressiivisella otteella tehty omakustannejulkaisu Kilipää-EP sekä pehmeämpää ja Laurin nykysoundia mukailevampi Nyt ja heti -EP. Lisäksi Lauria on kuultu muun muassa Pykärin ja Gettomasan albumeilla. Mikäli edellämainitut julkaisut eivät vielä tarjonneet tarpeeksi jalansijaa, oli Laurilla myös kaksi kappaletta levy-yhtiönsä PME Recordsin Volume-mixtapella, joista toinen rikkoi kultarajan jo jokunen aika sitten.

Tuoreelta albumilta julkaistiin singleinä ennakkoon nimikkoraidan ohella kappaleet Alas ja Missä oot nyt. Ne saivat tuekseen musiikkivideot, jotka keräsivät lyhyessä ajassa runsaasti katselukertoja ja hehkutuskommentteja YouTubessa. Voi siis tulkita, että kyseessä on yksi tämän vuoden odotetuimmista albumeista kotimaisella musiiikkikentällä. Saimme Laurin haastatteluun kertomaan levystä ja sen taustoista vähän enemmän.

– Tuntuu hyvältä saada tää albumi vihdoin ulos. Yksi aikakausi loppuu ja toinen alkaa. Tässä vuoden aikana on saanut maistella keikkailua ja muutenkin saanut elämänkokemusta, joista sain paljon aiheita kirjoittamiseen. En aluksi kelannut, että nyt tehdään tietynlaista levyä tietyllä tyylillä, tein vaan paljon musaa ja jossain kohtaa alkoi hahmottua, että tällaisen estetiikan haluan tälle levylle ja kappaleet alkoivat löytää paikkansa sieltä.

Levystä ja sen estetiikasta huokuu vahvat vaikutteet 80-luvun musiikki- ja elokuvamaailmasta. Filmille kuvatut, tai ainakin siltä näyttävät musiikkivideot, levyn kansitaide sekä promokuvat ovat kuin aikahyppy menneisyyteen. Itse levyllä kylmiä väreitä aiheuttavat synaraidat, joilla Lauri ja tuottaja Aaro630 ovat maustaneet soppaa.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.

Vaikutteet 80-luvun taiteesta ovat viime aikoina olleet vahvasti esillä muun muassa kanadalaisen supertähti The Weekndin maailmanlaajuisilla megahiteillä. Lauri ei halunnut The Weekndin tapaan kuorruttaa levyä kasarisynoilla, vaan tehdä pääasiassa omaa juttuaan kunnioittaen samalla näitä vanhempia tyylejä.

– Muistan kun laitoin Maxille kuvan vanhasta MacGyver-posterista, missä MacGyver poseeraa perinteisen kasariauton keulan edessä. Sanoin silloin, että tällaiselta haluun mun musan kuulostavan.

– Mua kiinnostaa uuden ja vanhan sekoitteleminen ihan kaikessa mitä teen. Enkä halua lukittaa sitä musiikkia tai visuaalisuutta mihinkään tiettyyn aikakauteen, vaan haluan tehdä omaa, uutta juttua kunnioittaen sitä vanhempaa estetiikkaa ja tyyliä. Tuoda sen tyylin nykypäivään, jos näin voi sanoa.

Yhtäkään puhdasta räppikappaletta ei levyllä kuulla, vaikka tekijäluettelosta voisikin niin olettaa. Esimerkiksi Gettomasan puhdasoppisten räppistygejen tuottajana tunnettu jyväskyläläinen Ruuben on ollut mukana tekemässä kappaleita Artek, Sairas yö ja Patsas. Vahvaan pop-henkiseen r’n’b-soundiin projektilla siirtynyt Lauri ei sulje pois paluuta aiempaan tyyliinsä, eikä varsinkaan kehitystä eteenpäin soundillisesti tulevaisuudessa.

– Totta kai aina on tarkoitus kehittää, toi oli vaan toi tyylit ja genre mitä halusin tehdä tällä projektilla. Jatkuva kehitys on mulla kiinni tässä hommassa vahvasti. Kuka tietää, mitä tulevaisuudessa tekee mieli tehdä.

Pitkäsoitolla ovat fiittaajina Laurin tapaan räpistä hieman ertaantunut TIPPA, Kingfishinä aikaisemmin tunnettu Justsesomali sekä Laurin matkalla vahvasti vaikuttanut mentori ja ystävä Gettomasa. Miten nämä fiitit oikein valikoituivat mukaan levylle?

– Sairas yö on mun ja Ruubenin viime kesänä tehty biisi, joka demotettiin purkkiin aika nopealla tahdilla. Se jätettiin pöytälaatikkoon pitkäksi aikaa, koska mulla oli aina mielessä et tähän tulee jonkun toisen tekemä toinen säkeistö. Halusin alusta asti TIPA:n siihen mukaan, oon ollut fani pidemmän aikaa ja fiilistelly sen juttuja. En viittinyt kysyä minkään mailin kautta mukaan, vaan halusin tavata kasvotusten etukäteen. Alkukeväästä satuttiin samoihin illanistujaisiin, ja demon kuuntelun jälkeen TIPPA päätti hypätä mukaan. Maaliskuussa päästiin äänittämään Helsingissä.

– Patsas-kappaleen tarina on vähän hauskempi. Toi hookki on alun perin Fisun oma hookki minkä se teki Ruubenin kanssa jo vuonna 2017, mikä jäi syystä tai toisesta roikkumaan eikä sitä ikinä julkaistu. Kuulin sen hookin silloin ekojen joukossa ja kelasin heti et tää on Fisun paras biisi. Sanoin sille aina ku nähtiin et laita se nyt ulos, mut sit se sano mulle et tee sä se biisi loppuun, et tää on nyt sun biisi. Tuotettiin Ruubenin kaa uudestaan ja tuotiin mukaan vähän enemmän mun omaa soundia. Sain vielä Masankin siihen mukaan, jonka piti aluksi olla Fisun tekemänä tällä kappaleella mukana. Siit tuli mun suosikkikappaleita sit lopulta, tällainen kolmikko ei välttämättä kovin taiteelliselta vaikuttaisi ensisilmäyksellä, mutta lopputulos saatiin kuulostamaan just oikealta.

Levyllä tunnelmaa muokkaavat vahvat synaraidat ja esimerkiksi avausraidalla Meitä tulee sattuu kuultavat kitarariffit. Osaa instrumenteista Lauri on soittanut itse.

– Jonkun verran tulee kitaraa soiteltua, tuon avausbiisin kitaran oon itse soittanut. Synat tulee Aarolta, se on hullu tekee niitä.

Viime vuonna tehdyt vierailut Pykärin O:lla sekä Gettomasan Diplomaattilla edustivat täysin erilaisia tyylejä, ja varsinkin nyt uuden julkaisun jälkeen ovet ovat auki lähes kaikkialle. Yksi erikoinen nimi jonka kanssa Lauri olisi mahdollisesti kiinnostunut työskentelemään on Pariisin Kevät -yhtyeen Arto Tuunela.

– Ois siisti nähä ja ainakin keskustella, tehdä ehkä jotain musaa yhdessä.

Lauri on onnistunut rakentamaan vahvan pohjan mistä jatkaa eteenpäin. Mikään hengenhätä uuden musiikin kanssa ei varmasti ole, mutta miten on asian laita? Lauri mainitsee varovasti tulevaisuudensuunnitelmistaan, mutta välttää yksityiskohdista puhumista.

– Vuosi sitten tuli Nyt ja heti, ja nyt toi albumi. Haluun ajatella et about samalla tahdilla mennään eteenpäin. Koko ajan on tehty musiikkia katse kiinni tulevaisuudessa.

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.