Kendrick Lamar ja Dave Free ovat lanseeranneet Project 3:n, uuden globaalin luovan toimiston pgLangin sateenvarjon alla. Tavoitteena on yhdistää tarinankerronta, brändit ja kulttuurivaikuttaminen entistä saumattomammin.
Kendrick Lamar ja hänen pitkäaikainen luova kumppaninsa Dave Free ovat lanseeranneet Project 3 Agencyn – täyden palvelun luovan toimiston, joka toimii osana heidän media- ja tuotantoyhtiötään pgLangia. Uusi hanke merkitsee seuraavaa vaihetta pgLangin kehityksessä, joka on vuodesta 2020 asti hämärtänyt rajoja musiikin, elokuvan ja brändikerronnan välillä.
Nimensä kolmiosaisesta tarinankerronnasta – alku, keskikohta ja loppu – saanut Project 3 toimii alustana brändien ulkopuoliselle kehittämiselle. Se on rakennettu niin sanotun ”Program Language” -käyttöjärjestelmän päälle ja tarjoaa muun muassa luovaa suuntaa, brändisuunnittelua ja -strategiaa, sisällöntuotantoa, tapahtumasuunnittelua ja tuotantopalveluita.
Lue myös: Räppiä rautojen takaa – nämä artistit julkaisivat musiikkia vankilasta käsin
Luovaa palvelua yrityksille ja taiteilijoille
Project 3 on ensimmäinen yritys laajemman Project 3 -kokonaisuuden alla, jonka tavoitteena on tarjota luovia resursseja niin yrityksille kuin itsenäisille toimijoille. Uuden aloitteen myötä pgLang pyrkii syventämään rooliaan kulttuurin muovaajana tarinalähtöisen, rajoja rikkovan työn kautta – ei vain omaksi hyödykseen, vaan myös asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
– Meille kyse oli siitä, miten rakennamme liiketoiminnalle perustavanlaatuisia rakenteita, jotka kestävät pitkällä aikavälillä, sen sijaan että yrittäisimme tehdä liikaa kerralla ja uupuisimme, Free sanoi Fast Companylle.
– Kehittyessämme emme halunneet eristäytyä kaupallisista toimijoista. Halusimme löytää tavan kulkea käsi kädessä yritysten kanssa, tarjota niille tietoa – mutta myös oppia itse samalla, kun työskentelemme niiden kanssa.
Strateginen hankinta ja visuaalinen kädenjälki
pgLang konkretisoi uuden toimiston hankkimalla Frosty-nimisen kansainvälisen luovan studion, jonka perustivat Greg Stogdon ja J.D. Ostrow. Yrityksillä on takanaan useiden vuosien yhteistyö, ja Frosty tuo mukanaan 30 hengen globaalin tiimin.
Aiemmin pgLang on toteuttanut visuaalisesti vahvoja projekteja, kuten kampanjoita Calvin Kleinille ja Converselle sekä Kendrick Lamarin musiikkivideoita ja live-esityksiä.
Super Bowl ja kulttuurinen pääoma
Yksi pgLangin tunnetuimmista projekteista on Lamarin Super Bowl 59 -puoliaikashow, jossa hän esitti muun muassa kappaleet Humble, DNA, Squabble Up ja Not Like Us. Lavalle nousivat myös erikoisvieraat Samuel L. Jackson, SZA, Mustard ja Serena Williams. Lamar esiintyi tilaisuudessa sinisessä Martine Rosen nahkatakissa, jonka selkään oli brodeerattu ”pgLang”.
Julkaisun yhteydessä pgLang julkaisi Instagramissa arvoituksellisen tekstin: ”That’s not this generation’s type of fish”, ja ohjasi katsojat minimalistiselle verkkosivulle, jossa näkyi vain yksi video.
Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!