Ilmaisia lounaita ei ole, muistuttaa kolmikko Rekami, Elastinen ja Vepu – ei edes hiphopissa

Tuomas Mikkonen / Hillside Visuals

Rekamin uudella singlellä puhutaan arvoista ja oppirahojen maksamisesta.

Tämän viikon – tai itse asiassa koko alkuvuoden – isoin puheenaihe suomihiphopissa on ollut Yeboyahin Instagramissa nostattama keskustelu kulttuurisen omimisen ja lainaamisen ongelmallisuudesta. Helsinkiläisartisti peräänkuulutti omista etuoikeuksista puhumista ja aktiivista antirasistista työtä herättäen samalla laajemman keskustelun siitä mikä on sallittua taiteessa ja mikä ei.

Klangi tulee palaamaan tähän aiheeseen tarkemmin myöhemmin, mutta ennen sitä voidaan nostaa esiin uutuuskappale jonka teemasta löytyy selkeä yhtymäkohta tulikuumaan puheenaiheeseen. Kyseessä on Rekamin Ilmaisia lounaita, joka käsittelee nimenomaan niitä tilanteita joissa voi ainoastaan todeta ettei ilmaisia lounaita ole.

– Duussien maksamista ja myrkkykäärmeiden väistelyä, Rekami täsmentää.

LX-Beats -nimelläkin tunnettu artisti-tuottaja kertoo alun perin kaavailleensa kappaletta viimevuotiselle Karonkka-albumilleen. Tuolloin biisi ei kuitenkaan löytänyt muotoaan ja pitkäsoitolla alkoi olla kiire, joten sen loppuunsaattaminen sai odottaa.

Odotus kannatti, sillä Rekami sai kappaleelle mukaan artistin jonka kanssa työskentelystä hän oli haaveillut vuosikausia. Rekami oli jo aiemmin saanut Iso H:n tuottajalevylleen, ja tällä kertaa vuorossa oli toinen Fintelligens-jäsen eli Elastinen.

– En ite osannut ehkä ihan heti odottaa, että tämä yhteistyö toteutuisi. Mähän sanoin -biisin jälkeen laitoin ekaa kertaa Elalle viestiä. Siteerasin jotain läppiä siitä. Oon myös junnumpana joskus lähetelly jotain biisejä, mutta ne oli heikkoja, Rekami kertaa.

Keskusteluyhteys aukesi, ja Elastinen fiilisteli etenkin Rekamin Lukot-biisiä, jolla fiittaa Aina. Siitä alkoi kaksikon ystävystyminen ja nyt Elastinen kutsuu Rekamia jopa uudeksi toteemieläimekseen.

Rähinän keulahahmo tunnustaa inspiroituneensa valtavasti Rekamin luomisprosessista, johon kuuluu jatkuva ideoiden testaaminen hiukan eri tavalla kuin hänellä itsellään. Lisäksi uusimman soolonsa jälkeen Elastinen on kokenut olonsa todella vapautuneeksi ja perusasioiden äärelle palaamisen nautinnolliseksi.

– En tiedä onko mikään värssy syntynyt pitkään aikaan näin kivuttomasti, Elastinen sanoo.

Inspiraationa oleminen on toiminut toiseenkin suuntaan. Yksi motivoivimmista hetkistä Rekamille aikoihin oli Elastisen niin hyvän demon kuuleminen, että hän innostui itsekin muokkaamaan omia riimejään.

Elastisen ohella tuoreella kappaleella fiittaa jyväskyläläistulokas Vepu, jota Elastinen kehuu mahtavaksi valinnaksi kertosäkeeseen jo pelkästään eri sukupolvien yhteentuomisen kannalta. Skorpionille aiemmin levyttänyt artisti sanoo olleensa itsekin todella innoissaan kuultuaan että kappaleelle on tulossa Elastinen.

– Oon kuunnellut molempia nuorempana ja E.L.A. oli eka suomiräplevy minkä oon omistanu. Onhan ne molemmat yksiä suomiräpin merkittävimpiä tekijöitä.

Elastinen oli yhtä lailla Rekamille ensimmäinen syvempi kosketus suomenkieliseen hiphopiin. Useiden muiden ikäluokkansa edustajien tapaan Fintelligensin Voittamaton oli hänelle käänteentekevä kappale.

– Ensimmäinen reaktio oli, että saako näin tehdä. Saako kotimaisella kielellä tehdä nyt muutakin kuin Raptoria? Ketä nää äijät on ja mikä tää juttu on? Siihen asti olin kirjoitellut riimejä rallienglanniksi.

Rekami kertoo arvostavansa Elastisen tekemisistä alusta asti läpi tullutta määrätietoisuutta sekä vuosien aikana syntynyttä katalogia. Propsit saa Rähinä laajemminkin.

– Ekaa kertaa Rähinän tiluksilla käydessä oli siisti huomata kuinka niiden porukan ydin on siellä pysynyt samana vuosikymmenestä toiseen, vaikka jengi duunailee omia juttujaan. Se sellainen kestävä yhteisöllisyys on jonkun verran yhtäläisyys tähän meidän KPC-kollektiiviin.

Elastinen tunnistaa yhteisen piirteen ja vetää siitä viivan vallitsevaan keskusteluun. Hänen mukaansa KPC Records suhtautuu kulttuuriin yhtä omistautuneesti juuria kunnioittaen, mikä tuli vahvasti ilmi hänen ollessaan kuvaamassa videota Jyväskylässä.

– Se on se rakkaus kulttuuriin ja se tekemisen syvempi ymmärtäminen.

Videoon työryhmä sai esimerkiksi Jyväskylän yliopistolta kuvauspaikaksi Alvar Aallon suunnitteleman ja karonkkatilaisuuksissakin käytettävän Lyhty-rakennuksen. Kuvaukset mahdollistivat muuten etänä rakennetun kappaleen artistien kohtaamisen kasvokkain.

– Oli siisti kokemus tavata molemmat herrasmiehet musiikkivideon kuvauksissa. Pakko antaa vielä propsit Hillside Visualsin Tuomas Mikkoselle, joka vastasi videosta. Siitä tuli tosi siisti, Vepu kiittelee.

Viime lokakuussa edellisen levynsä julkaissut Rekami on jo tekemässä uutta albumia. Kappaleita kokonaisuudelle on tulossa yhteensä kahdeksan.

– Teen siitä varmaan vinyylin, jossa toinen puoli on tätä kireämpää minimalistista osastoa ja toinen puoli on ’kesälomalla takakenossa’ -tyyliä.

Tuore single on samalla Rekamin ensimmäinen oma julkaisu hänen joulukuussa lanseeratulla Pihlderberg-levymerkillään. Levy-yhtiönsä alkumetreihin mies on ollut tyytyväinen.

– Vuosi on alkanut hyvin ja jotkut heittelee tuolla jo että ”The year of the Berg”. Jatketaan samaan malliin, ja seuraavaksi ainakin Eetee pitää päästää irti, se on iskussa!

Markkinoinnin evästeet tulee hyväksyä, jotta näet upotuksen. Muuta evästeasetuksiasi.