Helsinkiläinen VAIN-muotibrändi loi käytetyistä työvaatteista uniikin katumuotimalliston McDonald’sille

Yksinoikeudella työntekijöille suunnattu mallisto on kunnianosoitus yhdessä tekemiselle.

Suomen McDonald’s julkaisi marraskuun lopulla uniikin katumuotimalliston, joka on tehty 95 prosenttisesti Mäkkärin käytetyistä työvaatteista. Vainin luomassa mallistossa on 13 asukokonaisuutta, jonka osia voi saada käsiinsä vain McDonald’s-ketjun työntekijänä sisäisen arvonnan kautta – tai hakemalla työpaikkaa Mäkkäristä.

Suunnittelun näkökulmasta kierrätysvaatemallisto on kunnianosoitus McDonald’sin ikoniselle asemalle populaarikulttuurissa. Mallistossa on käytetty monia McDonald’s brändin tunnistettavia elementtejä, kuten punaista ja keltaista brändiväriä, ruutukuosia ja tuttuja kultaisia kaaria.

Jo kansainvälistäkin mainetta niittäneen helsinkiläisen VAIN-muotibrändin kanssa toteutettu yhteistyö pyrkii poistamaan työvaatteisiin liitettyä negatiivisuutta.

– Suomen McDonald’s pyrkii toiminnallaan olemaan yhdessä tekemisen ja välittämisen, eli Mäkkärin kielellä yhdemmäisyyden sanansaattaja. Tämä mallisto on vain yksi tapa ilmentää missiotamme ja osoittaa kiitollisuutta ahkerille työntekijöillemme, jotka ovat rakentaneet Mäkkärin tarinaa kanssamme, kertoo McDonald’sin markkinointijohtaja Mats Nyström.

Alun perin Seinäjoelta kotoisin oleva muotimerkin perustaja Jimi Vain kertoo olleensa projektista heti innostunut henkilökohtaisista syistä.

– Kun minulle esiteltiin idea muotiprojektista McDonald’sin työvaatteiden ympärillä, olin heti innoissani. Kasvoin pienellä paikkakunnalla Suomessa, jossa ei ollut oikeastaan mitään hengailupaikkoja teineille. Paikallinen Mäkkäri oli siis tärkeä paikka meille, kertoo VAIN-muotibrändin perustanut Jimi Vain.

Viraaliksi lähteneessä mainoskampanjassa onnistuttiin tavoitteissa.

– Se, että kampanja lähti heti leviämään viraalina kansainvälisesti osoittaa, että onnistuimme tavoitteessamme: luomaan odottamattoman brändi-collabon muodin saralla. Sopiva seos rohkeutta ja tuoreutta yhdistettynä projektissa työskennelleen tiimin poikkeuksellisen suureen omistautumiseen näkyy kokonaisuuden kaikilla osa-alueilla vaatemallistosta mainontaan, toteaa Kalle Wallin, NORD DDB Helsingin luova johtaja.

McDonald’sin ja VAIN-brändin yhteistyö lanseerattiin muotinäytöksellä Helsingin Kampin Mäkkärissä torstaina 24. marraskuuta. Alta voit vielä nähdä koko vaatemalliston.