Hart-Sport ja Makia yhdistivät voimansa – syntyi vaatemallisto, peli ja paluu altaalle

Mallit squash-kentällä. Hart-Sport ja Makia yhdistivät voimansa!
Mallisto avaa uuden luvun Hart-Sportin bränditarinassa.

Hart-Sport ja Makia tuovat yhteen suomalaisen urheiluhistorian, retroestetiikan ja vastuullisen designin. Tuloksena on mallisto, selainpeli – ja ripaus uimahallimuistoja.

Kaksi kotimaista nimeä, Hart-Sport ja Makia, yhdistivät voimansa capsulemallistossa, joka tuo suomalaisen urheilun visuaalisen historian osaksi nykyajan katumuotia. Mallisto lanseerattiin maanantaina 2. kesäkuuta ja sitä on saatavilla kivijalkaliikkeiden lisäksi Makian ja Hart-Sportin verkkosivuilta

Yhteistyön alkujuuri on harvinaisen suomalainen: idea sai alkunsa paljussa Koukjärvellä kesällä 2024, kun tuotantoyhtiö Tsunamin toimitusjohtaja Joonas Wörlin esitteli konseptia Makian luovalle johtajalle Totti Nybergille. Ajatus jäi elämään, ja reilua vuotta myöhemmin syntyi mallisto, joka yhdistää ikonisen urheilujuoman estetiikan ja Makian modernin suunnittelun.

– Halusimme vangita aikakauden estetiikan ja tuoda sen tähän päivään – samalla kunnioittaen Hart-Sportin historiaa ja merkitystä monille sukupolville. Kyse ei ole vain vaatteista, vaan visuaalisesta muistista, joka herättää tunteita ja yhteisiä muistoja, sanoo Makian Art Director Freeman.

Lue myös: Kun virvoitusjuoma kohtaa katutyylin – näin syntyi Pepsi MAXin erikoismallisto

Hart-Sport muistetaan vihreänä eliksiirinä uimahallien käytäviltä.

Muistoja uimahalleista ja pöytätennismainoksista

Mallisto pohjautuu erityisesti 1970–1980-lukujen visuaaliseen maailmaan. Suunnittelutyö vei ideasta toteutukseen vain reilut pari kuukautta, sillä Makian tiimi sai käyttöönsä Hart-Sportin laajat graafiset arkistot. Näistä erityisesti Pöytätennisliiton lehdissä vuosina 1981 ja 1982 julkaistut mainokset sekä alkuperäisversio logosta nousivat keskiöön.

Suurin yksittäinen inspiraation lähde oli kuitenkin Hart-Sport-kone – legendaarinen juoma-automaatti, joka toi ”vihreän eliksiirin” uimahallien auloihin.

– Suurin inspiraation ja kaiken suhteen oli itse Hartsport kone – HOLY GRAIL – ja muistot siitä, koko se setti, legendaariset vihreän eliksiirin sävyttämät uimahallimuistot 80-luvulta, kerrotaan Makialta.

Muodin näkökulmasta aikakauden tyyli ei ollut kaukana nykyhetkestä: vihreä väri trendaa ja 70–80-lukujen ilme on taas ajankohtainen. Suurin haaste osoittautuikin yllättäen tekniseksi – alkuperäisen juomakoneen kokoaminen kuvauksia varten vaati varaosia, joita haettiin aina Los Angelesista asti.

Ajattomia vaatteita, vastuullisesti valmistettuna

Malliston vaatteet on suunniteltu unisex-periaatteella ja ne on tehty kestämään aikaa – aivan kuten muistot, joihin ne pohjautuvat. Vastuullisuus näkyy konkreettisesti: kaikki tuotteet on valmistettu joko luomu- tai kierrätysmateriaaleista, ja tehtailla on sosiaalisen vastuun auditointi amfori BSCI -luokituksen mukaisesti. Sukat valmistetaan Portugalissa, lippis Kiinassa ja muu mallisto Turkissa Makian pitkäaikaisten yhteistyökumppanien tehtailla.

Mallisto konkretisoi Hart-Sportin visuaalista uudistumista. Tavoitteena on tuoda ikoninen nimi vahvemmin nykypäivään unohtamatta sen juuria.

– Haluamme tuoda Hart-Sportin imagollisesti vahvemmin tähän päivään, kuitenkaan unohtamatta brändin historiaa. Makia-yhteistyö on tästä hyvä esimerkki, yhtiöltä kerrotaan.

Suurimpana inspiraationa toimi legendaarinen Hart-Sport-kone.

Uudistunut Hart-Sport näkyy nyt myös hyllyillä – ja peliruuduilla

Malliston rinnalla Hart-Sport on laajentanut tuotevalikoimaansa. Klassista juomaa saa nyt ensimmäistä kertaa valmiiksi pullotettuna, ja lisäksi markkinoille on tullut elektrolyyttiporeita, energiakarkkeja ja patukoita, jotka tukevat brändin uutta, modernia identiteettiä.

Brändiuudistusta siivittää myös peli. Keskiviikkona 4. kesäkuuta julkaistu Hart Dive on Makia Games Corporationin kehittämä 8-bittinen selainpeli, jossa pelaaja sukeltaa hyppytornista kohti pistetilaston huippua. Peli sijoittuu vuoteen 1992 ja ammentaa estetiikkansa suomalaisista uimahalleista, pikseligrafiikasta ja Hart-Sportin visuaalisesta maailmasta.

Pelaaminen on helppoa mutta koukuttavaa: tarvitaan vain ajoitusta, temppuja ja napakka alastulo. Kesäkuun ajan parhaiten pisteitä keränneet palkitaan kahden viikon välein – ensimmäinen sija tuo 150 €, toinen 100 € ja kolmas 50 € arvoisen lahjakortin.

Yhteistyö osoittaa, miten etiketti voi inspiroida designia – ja siirtyä elintarvikehyllystä vaatekaappiin, pelikentille saakka.

Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Makia Clothing (@makiaclothing) jakama julkaisu