Fyre Festivalin seuraava luku – Uusi omistaja haussa maailman kuuluisimmalle epäonnistumiselle

Fyre Festival -dokumentista kuvakaappaus
Fyre Festival floppasi jälleen ja jäi toistaiseksi vain muistoksi historian kirjoihin.
Netflix

Fyre Festivalin tarina saa uuden käänteen, kun Billy McFarland ilmoitti myyvänsä Fyre-brändin. Uusi omistaja voi muovata maailman tunnetuimman epäonnistumisen uudelleen.

Fyre Festivalin perustaja ja huijauksista tuomittu yrittäjä Billy McFarland ilmoitti keskiviikkona 23. huhtikuuta myyvänsä Fyre-brändin ja sen ”kulttuuripääoman” eniten tarjoavalle. Ilmoitus tuli vain kuukautta ennen kuin Fyre Festival 2:n oli määrä alkaa.

– Tämä brändi on suurempi kuin yksikään henkilö, McFarland kirjoitti Instagramissa.

– On selvää, että minun täytyy astua syrjään ja antaa uuden tiimin edetä itsenäisesti.

Alun perin Fyre Festival 2:n oli tarkoitus toimia McFarlandin mahdollisuutena lunastaa maineensa. Hän kertoi, että uusi yritys pohjautui kahteen tavoitteeseen:

– Saada päätökseen se, minkä aloitin, ja tehdä asiat oikein.

Lippujen hinnat vaihtelivat 1 400 dollarista 1,1 miljoonaan dollariin, mutta Playa del Carmenin kaupunki Meksikossa, jonka McFarland väitti toimivan tapahtumapaikkana, ilmoitti, ettei festivaalille ollut myönnetty lupaa.

Lue myös: Fyre Festival 2 on huijaus? Meksikon viranomaiset eivät ole kuulleetkaan tapahtumasta!

Yritys rakentaa luottamus uudelleen päättyi pettymykseen

McFarland kertoi julkaisemassaan tiedotteessa, että viimeisen kahden vuoden aikana hänen tiiminsä oli ”pannut kaiken peliin” tuodakseen Fyren takaisin ”rehellisyydellä, avoimuudella, väsymättömällä työllä ja luovuudella”. Hänen mukaansa Fyre on ”yksi maailman tehokkaimmista huomiomoottoreista”, joka on edelleen vahvasti esillä otsikoissa ja dokumenteissa vuosien 2017 epäonnistumisen jälkeen.

Vaikka McFarland vakuutti, että uusi Fyre Festival oli rakennettu luottamuksen palauttamiseksi, projektin eteneminen osoittautui jälleen vaikeaksi. Festivaalin verkkosivut ilmoittivat tapahtuman viivästymisestä vain poistaakseen viestin myöhemmin. Lisäksi kaupungin viranomaiset kiistivät suoraan tapahtuman olemassaolon. Vaikka virallisessa lausunnossa ei mainittu lippurahoista, useat tiedotusvälineet raportoivat, että osa lipunostajista sai rahansa takaisin kolmannen osapuolen myyjän kautta.

Fyre etsii nyt uutta suuntaa ja omistajaa

Tiedotteessaan McFarland kertoi, että haasteiden jälkeen Meksikossa useat Karibian kohteet lähestyivät heitä tarjoten uusia mahdollisuuksia tapahtuman järjestämiseksi. McFarland myönsi kuitenkin, ettei halunnut ottaa riskiä, että Playa del Carmenin kaltainen julkinen vetäytyminen toistuisi.

– Fyre Festival 2:n onnistumiseksi on selvää, että minun täytyy astua syrjään ja antaa uuden tiimin toteuttaa visio, hän kirjoitti.

McFarland myy koko Fyre-brändin, mukaan lukien sen tavaramerkit, immateriaalioikeudet, digitaaliset varat, medianäkyvyyden ja kulttuuripääoman. Hänen mukaansa brändillä on selkeä tie kasvaa globaaliksi voimaksi viihteessä, mediassa, muodissa ja kuluttajatuotteissa. Esimerkiksi Hollywoodin ja viihdeteollisuuden toimijat ovat jo lisensoineet Fyre-nimeä teatteri-, musiikkistriimaus- ja ilmaispalveluprojekteihin.

Fyre Festivalin verkkosivuilla on nyt lomake, jossa kiinnostuneet voivat jättää tarjouksensa.

– Mikä on tarjouksesi?, kysytään sivustolla käyttäjältä.

Myynnin tavoitteena on löytää toimija, joka kykenee viemään Fyre-brändin uudelle tasolle – ilman McFarlandia ohjaksissa.

Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FYRE FESTIVAL (@fyrefestival)