Drake julkaisee Iceman-albumin poikkeavalla tavalla – livelähetykset korvaavat perinteet

Drake Iceman-huppari päällä
Drake esittelee Iceman-projektinsa suorissa lähetyksissä.

Drake ravistelee albumijulkaisun sääntöjä Iceman-projektillaan, jossa elokuvamaiset YouTube-livelähetykset korvaavat perinteiset single- ja teaser-julkaisut.

Drake on toistaiseksi hylännyt perinteiset albumijulkaisutavat ja vienyt uuden Iceman-albuminsa suoraan kaduille sekä live­lähetyksiin. Torontolaisesta jäätelöautosta alkanut Iceman-videosarja on kasvanut kunnianhimoiseksi, elokuvalliseksi projektiksi, jossa musiikki, tarinankerronta ja yllätykselliset miljööt yhdistyvät.

Grammy-palkittu artisti on jättänyt taakseen koko kaavan, joka on ohjannut albumijulkaisuja vuosikymmeniä. Ei teasereita, ei kansitaiteen odottelua, ei single–video–single -sykettä. Sen sijaan hän julkaisee elokuvamaisia YouTube-livelähetyksiä tuntemattomilla kappaleilla ja surrealistisilla kohtauksilla.

Lue myös: Roc Nation helpottaa musiikin jakelua – indie-artistit saavat käyttöönsä entistä tehokkaammat työkalut

Heinäkuun 4. päivänä Toronton jäävarastosta striimattu ensimmäinen jakso kesti lähes tunnin. Siinä Drake tanssi hallin halki, mittaili jääblokkeja ja esitteli uuden hittikappaleen What Did I Miss?

Drake kertoi Complexille, että idea syntyi turhautumisesta musiikkimaailman yksitoikkoisuuteen.

– Minulta kysyttiin, mitä rakastan ja vihaan albumin julkaisussa. Rakastan uutta ajatusten ja viestien lähtöviivaa. Vihaan sitä kaavamaisuutta, joka on iskostettu aivoihimme varhaisilta label-vuosilta. Single, video, single, video, albumikansi, jne.

Luova levittäytyminen oli merkittävä osa päätöstä.

– Olen kuollakseni halunnut näytellä ja kuollakseni kaivannut haastetta. Peli on tällä hetkellä todella tyyni. Kukaan ei heiluta venettä, joten kun keskustelimme live­lähetys-julkituksesta, se kuulosti täydelliseltä riskin ja palkinnon yhdistelmältä.

Suurta tuotantoa ja kiireisiä kuvauksia

Lähetykset ovat olleet massiivisia tuotantoja. DreamCrewn brändijohtaja Matte Babel kertoo, että Milanon kolmas jakso tarvitsi ”20 kameraa, yli 100 työntekijää ja yli 10 kuvauspaikkaa”.

Aikataulujen ja matkustamisen takia lupien hankkiminen oli haastavaa.

– Menetimme pari kameraa kesken kuvauksen, koska poliisi tuli sanomaan, ettei täällä saa kuvata, Babel kertoi.

Jaksoissa seikkailee myös outoja hahmoja, kuten Pinokkio-vaikutteinen kummajainen, ja mukana nähdään cameoita artisteilta kuten Central Cee ja Yeat. Formaatti antaa yleisölle mahdollisuuden reagoida tuoreisiin, julkaisemattomiin kappaleisiin reaaliajassa.

– Emme puhuneet siitä etukäteen, mutta se on luonnollinen seuraus tästä ideasta. Ulkona oleminen ja mahdollisuus kohdata faneja sekä saada palautetta on ollut mahtavaa, Drake sanoi.

Drake vahvistaa, että lisää jaksoja on jo matkalla – ja loppu räjäyttää pankin.

– Finaali tulee olemaan parasta työtämme, hän lupasi.

Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!

Lähde: AllHipHop