Clipse palaa yli 15 vuoden tauon jälkeen albumilla Let God Sort Em Out, joka on armoton, surullinen ja kulttuurillisesti sopimaton – juuri niin kuin pitääkin.
Yli viidentoista vuoden tauon jälkeen Virginian rap-duo Clipse tekee paluun, joka ei jätä sijaa epäilyksille. Let God Sort Em Out on sekä henkilökohtainen tilitys että teknisesti taidokas kokonaisuus, joka on yksi vuoden puhutuimmista hiphop-julkaisuista.
Pharrell Williamsin kauttaaltaan tuottamalla albumilla kuullaan vaikuttava joukko vierailijoita: Kendrick Lamar, Nas, Tyler, The Creator, John Legend, Stove God Cooks, Ab-Liva, The-Dream sekä Pharrell itse useilla raidoilla. Mukana on myös yllättäviä elementtejä – Lenny Kravitzin sähkökitarat soivat kappaleella Chains & Whips, ja Pusha T:n ja hänen vaimonsa Virginian poika Nigel Brixx vierailee vokalistina kappaleessa All Things Considered.
Lue myös: Timo Pieni Huijaus herättää Punaisen tiilen uudelleen – kunnianosoitus suomiräpin kivijalalle
Surua, lojaliteettia ja synnin tunnustuksia
Albumin avaa The Birds Don’t Sing, kappale, jossa molemmat veljekset käsittelevät vanhempiensa kuolemaa. John Legendin kertosäe lisää surumielisyyteen hengellisen kaiun, ja säkeissä kuuluu kuoleman lopullisuus ilman filtteröintiä:
– Ye was at Elon’s waiting to get wit me / On my way to Texas that’s when Virginia hit me / And I realized in that instant / Our last conversation you was against it
Chains & Whips on teknisesti komea raita, jossa Kendrick Lamar tuo mukanaan myrskyn:
– N*ggas want the tea on me, well, here’s the ginger root / I generate residuals, bitch, get off my genitals / They said I couldn’t reach Gen Z, you fuckin’ dickheads / You must be full of that ginseng, here comes the jinx, yeah
P.O.V.-kappaleessa No Malicen säe kertoo suoraan, miksi hän palasi musiikin pariin: rahan takia. Tunnustus ei ole yksioikoinen, vaan täynnä ristiriitaa ja syyllisyyttä:
– If I lie to myself, I can sell it to me / I done sung along with rappers I never believed / Came back for the money, that’s the Devil in me / Had to hide it from the church, that’s the Jekyll in me
Pushan dissit käyvät suoraan ihon alle
So Be It on levyn julmin kappale. Pusha T purkaa pettymyksiään Travis Scottiin ja heidän väliseen historiaansa:
– You cried in front of me, you died in front of me / Calabasas took your bitch and your pride in front of me / Her Utopia had moved right up the street / And her lip gloss was poppin’, she ain’t need you to eat
Myös levyn ensimmäisenä singlenä julkaistu Ace Trumpets jatkaa henkilökohtaisen pettymyksen teemaa, tällä kertaa kohteena Kanye West:
– Sold ecstasy and disappeared, I am Houdini / Look at them, him and him, still waitin’ on Yeezy / I hope you got your squeegees / At your interviews, I just kiki
Push vertaa itseään Houdiniin ja dissaa Kanye Westin ympärillä pyöriviä takertujia. Hän ei enää välitä – hän vain nauraa.
Liittoumat, valta ja vastuu
F.I.C.O.-raidalla Pusha viittaa veljesten väliseen dynamiikkaan:
– When it come down to it, every Stringer Bell just needs an Avon / Who won’t sweep it under the rug
Vertaus The Wire -sarjan hahmoihin paljastaa, että Pusha tiedostaa tarvitsevansa rinnalleen tasapainottajan – jonkun, joka ei pelkää katsoa totuutta silmiin.
So Far Ahead -kappaleessa yhdistyvät Sun Tzun strategia, väkivallan pelko ja kunnianosoitus edesmenneelle PnB Rockille:
– Just to meet you on a yacht, though / Understand the art of war / All my niggas draw, so we all Picasso’s / Me just being me, respect to PnB / I prolly never eat at Roscoe’s
Roscoe’s ei ole vain ravintola – se on muistutus siitä, kuinka helposti kaikki voi päättyä.
Testamentti ja uusi alku
Let God Sort Em Out / Chandeliers -kappaleella Nas muistuttaa, miksi hänen nimensä kuuluu edelleen parhaiden joukkoon. Hän ei puhu hiphopin menneisyydestä – vaan sen jatkuvuudesta:
– Single-handedly boosted rap to its truest place / Fuck speaking candidly, I alone did rejuvenate / Hip-hop into its newest place / Made it cool for Grammy nominated LP’s from previous generation MC’s
Viimeisellä raidalla By the Grace of God Pusha tiivistää asemansa tavalla, joka kaikuu lopullisena:
– When the crew breaks apart, who takes the charge? / You face the cards, I lace the squad
Hän ei pakene tilanteita – hän valmistaa oman joukkonsa kohtaamaan ne.
Let God Sort Em Out on Clipse-veljesten syvintä ja tarkinta työtä – mutta samalla se piirtää tarkasti sen, miltä valta, lojaalius ja pettymys kuulostavat vuoden 2025 hiphopissa. Pharrellin tuotanto antaa tilaa sekä suurille tunteille että myrkyllisille piikeille, ja jokainen säe on harkittu osa kokonaisuutta.
Tämä ei ole vain comeback. Clipse ei palaa pelin takia – he muistuttavat, että peli on heidän.
Lue päivän ajankohtaisimmat musiikkiuutiset ja pysy ajan tasalla!