Averagekidluken albumi syntyi Stockmannin ikkunassa toteutetussa viisipäiväisessä livetyöskentelyssä, joka keräsi fanit ja someyleisön puolelleen ja erottui kansainvälisesti.
Averagekidluken Denim-albumin ympärille rakennettu kampanja nousi Music Allyn Campaigns of the Year 2025 -listauksessa yhdeksi vuoden puhutuimmista.
Helsingin Stockmannin kulmaikkunassa toteutettu viisipäiväinen reaaliaikainen albumin teko yhdisti hiphopin, muodin, fanikohtaamiset ja nonstop-livestreamin tavalla, joka keräsi paikalle yleisöä ja verkossa miljoonia katseluita.
Artistin työskentelyä seurattiin sekä kadulta että YouTubesta, ja viikon aikana ikkunassa nähtiin tuottaja Wille Mannila, vierailevia artisteja, median edustajia ja vaikuttajia. Yllätyksiä riitti: merch syntyi lennossa, parturi saapui paikalle, ja fanit kutsuttiin sisään äänittämään omia osuuksiaan. Myös musiikkivideo kuvattiin tavaratalon sisällä sulkemisajan jälkeen.
Lue myös: Averagekidluken Denim-albumi teki historiaa – samaan ylsivät vain Cheek ja JVG
Huippulukemia striimeissä
Kampanjan vaikutukset näkyivät välittömästi:
- Albumi keräsi julkaisupäivänään yli miljoona Spotify-kuuntelua, mikä on historian toiseksi suurin päiväkohtainen lukema suomalaiselle albumille.
- Kaikki kahdeksan kappaletta nousivat Spotify Suomen Top 10 -listalle.
- Averagekidluke nousi Suomen striimatuimmaksi artistiksi.
- Denim vietti jo 13 viikkoa virallisen albumilistan ykkösenä – yksi historian pisimmistä ykkösjaksoista.
Blockfestissä kampanjaa jatkettiin rakentamalla lavalle kopio Stockmann-ikkunastudiosta, ja keikka striimattiin jälleen YouTubeen.
Suurin osa viraalimomentumeista syntyi TikTokissa, jossa julkaistiin päivittäin uusia, ikkunastudion livestä leikattuja klippejä ja tuoreita kappalepätkiä fanien käytettäväksi.
Vuoden erikoiskategoriat ja voittajat
Vaikka Campaigns of the Year 2025 -raportissa ei valita yhtä kokonaisvoittajaa, se nostaa esiin joukon erikoiskategorioita, joissa palkitaan kuluneen vuoden kekseliäimpiä ja vaikuttavimpia markkinointiratkaisuja eri osa-alueilta. Näin listaus täydentyy kansainvälisillä huippukampanjoilla:
- Paras indie-kampanja: King Princess
- Paras yleisöosallistaminen: Laufey
- Paras katalogikampanja: Lewis Capaldi
- Paras D2C-strategia: Lola Amour
- Paras lokalisoitu markkinointi: Lola Young
- Paras kampanjan kokonaisjulkaisu: Malevolence
- Paras uuden artistin kampanja: Marina
- Paras somemarkkinointi: Mark Ronson
- Paras teknologinen innovaatio: Marttein
Lue lisää ajankohtaisia musiikkiuutisia!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa